måndag 13 februari 2012

Straffar mig själv med drop set!

Ben och vader stod det på dagens schema!

Straffade mig själv ganska mycket på gymmet idag. Styrkan var inte riktigt med mig i knäböjen (troligen pga av för lite sömn inatt, hatar när man har lite fel dygnsrytm efter långa fredags och lördagsnätter.). Så när jag inte klarade 9 reps som jag visste att jag måste klara för att göra ökning så blev det drop set på sista settet. Dvs jag klarade bara 8 reps. Ställde tillbaka stången på racket och lät träningspolaren Oscar ta bort några viktskivor och körde direkt efter med en lättare vikt till failure. (pump? ja! flås? ja!, som ett ånglok!)

Ben:
3set (sista dropset, en platå) Knäböj
3set (sista dropset, en platå) Liggande bencurl
3set (sista dropset, två platåer) Benspark

Vader:
7set (sista dropset, två platåer) Sittande vadpress i benpressen

Vaderna kördes med lätt vikt och långsamma negativa/positiva faser när vristen inte riktigt är helt som den ska. Körde många set för vaderna bara för chocka med lättare vikt samt få en riktigt grym pump.

En eller två platåer betyder helt enkelt hur många drop set ,följt efter varandra, jag gör. Ex i knäböj tog jag av några viktskivor och körde endast ett set till (=en platå) medans jag i bensparken droppade från 80->60->45 (=2 platåer).

Det var ännu meningen att jag skulle köra benpress + eventuellt lite utfall men jag kände att jag hade chockat benen tillräckligt efter det sista drop settet. Kunde knappt gå tillbaka till omklädningsrummet! Lär verkligen kännas imårn!

Det ser kanske lite ut med 3 övningar med 3 set för ben. Men med det träningsprogrammet jag kör nu så är det sista avgörande settet som gäller. Det tunga 6-8 reps + 2-3 assisterande negativa. Där jag ger 200 procent för att göra så stora ökningar som möjligt från förra veckan (annars straffar jag mig med dropset ;).

Ett set per övning är allt jag behöver! Sålänge det görs rätt och till slut!

Betyg 1-5
Energinivå 4
Styrka 4
Intensitet 5
Motivation 4
Mental balans 3
Senaste dygnets matkvalite 5
Vätskeintag 4

Kostillskott
Rage x2 (2 skopor) Före träning
Bcaa + 10g kreatin Efter träning
Gainer pro (2dl) 15 min efter Bcaa
Multivitamin, D-vitamin, Omega3

Sömn 6-7 tim

Kommentarer:
Vristen var helt okej. Kändest endast när jag släppte riktigt full stretch i vadpressen.

Over and out!

Sängen <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar