måndag 25 juni 2012

It's all in your head!!! GOD DAMMIT!

Idag var det ben och vader på schemat! Jag var taggad redan från morgon inför passet. Vid uppvärmningen sa jag till gympolaren att "nu j'vlarrr skall här köttas!". Jag lyfte av stången och utförde mitt första workout set för knäböjen. Jobbade upp mig till min första 12 rep. Det kändest TUNGT! Så jäkla tungt. Styv som bara den kände jag mig också. Då började tankarna "Jag har ju varit och byggt i solen halva dagen, det kan ha med det att göra.. jag festade ju i helgen.. har kanske tankat för lite vatten.. mina omega3 har varit slut i ett dygn..". Löjlig ursäkt efter ursäkt kom ur mig bara för att jag inte skulle klara mina två följande tunga lyft på 5-6 reps. Jag gick under stången. Lyfte av och gick ner. Pustade och skrek för att få upp fyra halvtaskiga reps på en vikt det skulle pressas minst 6 på idag! Igen började mina tankebanor "fan.. vad är fel.. det har nog med sömnen att göra..".

Vi vandrade vidare för att köra benpress. Men såklart var den jusst då upptagen. Vi körde liggande bencurl och där var det inga problem. Ännu var benpressen upptagen! Diäm! Så vi körde djupa hack squat istället. En övning som jag inte kört på väldigt länge. Lassade på en vikt som jag vet att jag borde fått 12 reps på. Men det kom 10 + 2 assisterande. Förbannad var jag nu! Nu skall här straffas tänkte jag! Ökade vikten och körde tungt 5 reps + 5 assisterande! Det var under de här sista negativa repetitionerna allt ändrade! Jusst här slog det mig.. Fan problemet ligger inte NU i något som varit. Inte att jag varit i solen halva dagen, inte att jag inte fått mina omega3 och inte att jag sovit 1 h mindre! Nu är jag här, på gymmet, för att kriga! För att vara bättre än jag var förra passet! It all comes down to basic math! Lyft mera än vad du gjorde förra gången! 1+1=2!



*Ja, såklart att det har betydelse hur du sovit, hur du ätit och hur du tillbringat dagen före passet. Men det jag vill få fram här att UNDER PASSET är det fan i mig inte rätt tid att ta upp dessa frågor/ursäkter! På gymmet är du "här och nu". Du är inte personen som sovit för lite, inte personen som druckit för lite vatten och inte för guds skull personen som inte fått sina jäkla omega3!!! (som om det skulle göra att jag inte klarar av mina 6 reps i böjen!?). Du är personen som är taggad, personen som är starkare än förra veckan, personen som kommer att klarar mer än förra gången, personen som krigar in i det sista!

Nu hade jag ändrat inställning. Rekord efter rekord kom! Styrkan var där. Jag kände den nu! Vaderna var starka som aldrig förr. Det enda jag tänkte nu var "mer, mer, MER!". Vaderna rent ut sagt exploderade upp 2-3 reps mer än förra veckan. Vi avslutade passet. Jag visste inte om jag skulle vara nöjd eller inte. Men väl hemma började jag gå igenom dagens pass och ja, jag var NÖJD!


Det är det här allt handlar om! Att få hjärnan att jobba för dig istället för mot dig! Det handlar bara om attityd. Ditt tankesätt. Det är hjärnan som skickar signalerna. Det enda musklerna gör är att svara och utföra. Vilka signaler du skickar ut är det som har betydelse. Är det "mer, mer, MER!" eller "tungt, ajj, svider, usch!".

Det är upp till dig att skicka ut de rätta signalerna!

//Robbe

2 kommentarer:

  1. Hej igen :) Hur lång vila kör du mellan seten och vid byte av övning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte skriva ett inlägg om det imårn! Stay tuned! ;)

      Radera