tisdag 3 juli 2012

Answers

Hur lång vila kör du mellan seten och vid byte av övning?


Jag kan berätta lite om mitt set upplägg. Det ser ut som följande. Första övningen jag kör är alltid en tung basövning. Exempelvis Bänkpress, sittande hantel press, knäböj osv. Efter ordentlig uppvärmning så kör jag 2 set på cleana 10-12 repetitoner. Under dessa två set tar jag inte ut mig till 100 ännu. De är mera för att ännu lite pumpa lite blod i musklerna. De är så att säga inte mina "workout sets". Dessa två set skall köras strikt! Perfekt form vill säga! Mellan dessa två set vilar jag runt 1-2 min. Bara tills träningspolaren har kört sitt set klart och vi ändrat lite vikter osv. Inför det sista tunga settet där jag siktar på att klara själv runt 6-8 reps och sedan ännu har min träningspolare att lyfta vikten den positiva fasen (pressar upp i bänk)och släpper sedan för att låta mig hålla emot den negativa fasen så mycket jag bara kan. Jag brukar köra 2-3 negativa reps. Detta är mitt så kallade "workout set" där jag ger allt! Det är har jag ser mina styrkeökningar och det är i detta set som jag lägger 200 procent fokus! Inför detta set vilar jag lite längre. Ca 3 min. Så länge det krävs innan jag känner att jag är redo och har hittat mitt fokus.

Andra "mindre" isolations övningar kör jag lite lättare och siktar på strikt form 3-4set på 10-15 reps. Där jag vilar max 60 sekunder.

 

Hur många timmar i veckan spenderar du på gymmet och hur länge tränar du/pass?


Jag tränar nu enligt en 5 dagars split. Dvs jag tränar styrketräning 5 dagar i veckan. Detta är max styrketräningsdagar jag brukar köra. Brukar rekommendera 4 dagar i veckan. Träningsschemat ser ni på bloggen upp till höger!

Jag försöker hålla mig under 60 min när jag tränar. Kroppen blir alldeles för katabol (nedbrytande) när man tränar längre. Tankar man aminosyror eller kolhydrater under passen så kan man köra lite längre. Men jag rekommenderar det inte. Spenderar man längre tid än 90 min på gymmet så vilar man för länge mellan setten eller så har man för mycket övningar under ett och samma pass.

Hur orkar du släpa dig till gymmet efter ditt jobb som byggare? Har du några tips? (fb)

Efter 8h bygg jobb så kan jag inte ljuga och säga att jag alltid är jätte pigg när jag kommer hem. Några enkla rutiner följer jag som gör att jag inte hamnar i "couch potate" mode.

Jag har min gymväska färdigt förberedd laddad med min pre workout, aminosyror och post workout. Så när jag kommer hem sätter jag mig aldrig ner i soffan eller framför tvn. Jag byter kläder, nappar åt mig gymväskan, fyller vatten i min pwo drink, hoppar i bilen och drar till gymmet. I bilen är där jag taggar till som mest. Där sörplar jag min pwo och lyssnar på riktigt bra taggningsmusik som är uppvriden till alltför hög volym. Jag har också kikat på vilka vikter jag lekte med förra veckan och tänker på hur jag detta pass tar någon rep mera! Jag har alltid en plan och ett mål. Det gör att jag också vet vad som måste göras. jag älskar kicken man får från gymmet så i min värld finns egentligen inte något "hur orkar jag fara till gymmet?" utan jag vill helt enkelt dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar