måndag 27 augusti 2012

Rest and grow!

Idag tar jag en riktigt välförtjänt vilodag! Har köttat stenhårt fyra dagar i rad nu, bara för att jag varit så taggad!  Mitt huvud skulle så jätte gärna träna idag igen men måste lyssna på kroppen. Benen är ännu i helchock efter de två benpassen förra veckan, axlarna och armarna likaså. Eftersom det är rygg på nästa pass så vill jag vara väl återhämtad i ass och hamstring inför tunga marklyft samt biceps då den aktiveras mycket vid ryggträning. Slänger mig i soffan och vilar till "friends" ikväll.




REST AND GROW!


söndag 26 augusti 2012

Söndags gym!

Yess! Då var en otroligt nice villa avslutning avslutad! Checka bara in bilden hur galet mysigt vi hade det igår natt!




Sen var det också dags att kötta sönder armarna senare på söndags kvällen! Jag och syrran taggar/pumpar upp oss lite innan passet!

 Camilla och jag



By the way.. Mina två systrar börjar bli riktiga fitness brudar! Det har byggts galet mycket massa den senaste tiden på de två brudarna! Keep it up!!!


"The turning point in the process of growing up is when you discover the core of strength within you that survives all hurt."

//Robbe


torsdag 23 augusti 2012

Legs today! Legs tomorrow!

Ben pass med fokus på quads (framsida lår) idag. Högre reps, 5 set/övning, supersets och max 45 sek vila mellan setten = galen, galen, GALEN pump! Sick så skönt det var! Imårn kör jag ben igen med fokus på hamstring (baksida) och vader! Lär inte kunna gå i helgen! But it sure will be worth it!

Quadsen börjar titta fram en aning. "Bredden" är skaplig (lång väg att gå där också!) men mellanrummet vid insida lår ner mot knäna skall fyllas med mycket massa nu! Denna bild tagen för några dagar sedan.




tisdag 21 augusti 2012

Älskar bröst pump!

Rubriken får man tolka hur man vill, haha!

Idag kördes bröst och vader på week 2 i schemat! Week 2 körs med lite mera isolations övningar, fler set och högre reps (8-12). Riktigt bra pass! Fick bra kontakt i alla övningar! Till och med i incline hantel pressen där jag vanligtvis släpper fram axlarna lite för långt vilket tar bort en del belastning från övre bröstet och lägger istället en viss del på främre delts. Kom alltid ihåg att hålla strikt form i dessa (incline) övningar. Skulder bladen helt ihop, full stretch och full squeeze! Börja lätt! Behärskar man inte tekniken så är det ingen vits att börja lassa på för tunga vikter när du i stort sätt kommer lägga 50% av belastning på främre axlar.

Här är en video som hjälpt mig att få igång stimulansen betydligt bättre i övre bröstet!

http://videos.bodybuilding.com/watch/6892/the-fit-show-season-one-episode-3-milos-sarcev-chest-training


Här är några videor där Jari "bull" Mentula kör ett axel pass med Milos.. Snacka om Volym, drop sets, forced reps och failure training. Galen pump borde Jari ha efter detta pass! Snacka om att "döda" axlar..

 "Spirit...has fifty times the strength and staying power of brawn and muscle."

söndag 19 augusti 2012

Progress!


Skickade iväg lite progress bilder till coachen nyligen och tänkte att jag lika bra kunde lägga upp dem här också! Rättare sagt så är detta "base pics" eller start punkts bilder, för med denna grund börjar vi! Nu blir det bara bättre och bättre! Weehou! Bring it ooon!




torsdag 16 augusti 2012

Man skall göra det enkelt för sig!

Tillbaka efter ett riktigt köttigt benpass. Fler set än jag är van vid samt lite mera övningar. Galet sicken pump jag hade innan det passet var slut! Fokus höll bra igenom hela ändå! Gött!

Igår fixade jag till kosten för 3 dagar framåt. Söndag och onsdag kommer att bli mina mattillagnings dagar och lördag blir min storshopping dag för veckan. Allt är uppskrivet i tabell för att det skall bli riktigt lätt att veta i butiken sedan hur mycket jag behöver av allt krubb! Har känt mig lite geeky när jag fixat så fina kost och tränings tabeller. Jag brukar vara den som ofta börjar fundera i butiken vad det var jag behövde. Vilket ofta resulterar i att man glömmer minst två saker!


 Att storkoka 2 ggr i veckan och lägga i matlådor måste vara en av de saker som alla med tajt dags schema verkligen borde göra! För det första har jag inte tid att laga mat hela jäkla tiden och för det andra så missar jag aldrig en måltid! NEVAHH! Man blir ju bara så glad av att bara ta ut en låda när det är dags för måltid!

Fixade också till mitt eget jordnötssmör som liten nödlösning när allt var slut i de två butikerna jag var till igår.


Avslutar kvällen med denna låt på repeat! Så skön!

onsdag 15 augusti 2012

A NEW ERA BEGINS!

Japp! Så är det och det känns verkligen bra nu! Börjat på mitt total färska kost och träningsupplägg! Denna vecka körs tunga 6-8 reppare med 1 max 2 set. Det älskar jag verkligen. Att lägga sig under skivstången och veta att "one set! This is all you get!". Då finns det ingen återvändo. Då är det max fokus helt till slut + lite till!

Jag vill tro, eller jag vet av erfarenhet, att när man ser 3,4 till och med 5 settare på en basövning man skall köra tungt på så "sparar" man sig de första setten för att sedan ge allt de sista setten när muskeln redan är slut från de serier som kördes halvtaskigt. Annat är det förstås på "mindre" isolations övningar där man kör med aningen högre reps för att skapa en viss pump. Då kan man bra köra mera set!


Försöker få in det tankesättet till 100. LESS IS MORE! Men det är svårt när man är så taggad på gymmet! Man vill lyfta mer, man vill ta ett set till för "säkerhets skull" fast muskeln redan fått den hypertrofi/belastning som behövs för muskeltillväxt och det är dags att släppa hanteln, gå ut ur gymmet och börja reparera. Speciellt igår när jag började värma upp för biceps och såg att jag totalt skulle köra 4 set på 3 övningar. Jag var skeptisk och tänkte, no way..

MEN! Det blev så jäkla intensivt och det fanns inte en chans att jag skulle släppa hanteln/skivstången innan jag var färdig för jag visste att detta var allt jag fick! Boys and girls, jag kan säga att det verkligen fungerade. Idag känner jag för första gången på länge en så djup träningsverk i biceps. Jag fick nästan en glädjetår när jag vaknade i morse, det var så skönt! Måste också beakta att jag haft vilo vecka och kroppen såklart chockades med ett nytt program! But still!



Kosten är också till stor del helt förändrad. Ett till mål mat om dagen och mindre carbs. Går inte hungrig en gång! Har inte räknat igenom men en sådär snabb gissning så tror jag att kolhydraterna kan ha sänkts med hälften MEN då har istället fettet ökat rejält så jag gissar att jag ändå ligger nära samma kcal. Mjölkprodukterna är helt borta. CHOCK! Hur skall jag överleva utan mina kvargar!? Men mycket mera kyckling läggs till, nötter och annat som jag faktiskt tycker riktigt mycket om! Jag menar, what's not to like? Nötter good! Kyckling good! Meat GOOD!!!


"After Dorian Yates`s victory from `96 at the Olympia bodybuilding competition: R: When did you know for sure that you will win? Dorian Yates:“12 months ago”

tisdag 7 augusti 2012

Vilovecka = TOTAL REPAIR!

Välförtjänt vilo vecka på G! Jag har nu åtta tuffa träningsveckor bakom om mig och jag avslutar stolt period fem. Eftersom vilo veckan nalkades så köttade jag sönder mig riktigt ordentligt med många drop sets och pushade mig långt förbi failure i stort sätt alla muskelgrupper förra veckan. Styrkan och storleken har gått framåt skrämmande snabbt! Men lägger man verkligen in fokus i träningen, sköter kosten och vilan så bäddar det för goda resultat. Så lätt är det bara! Finns inga genvägar eller magiska piller. Rätt kost, träning och vila! De tre grundpelarna inom fitness!

*Drop sets: Med drop sets menas att du genast efter du avslutat ditt set så lägger du lättare vikt och utför direkt efter ett till set med den lägre vikten. Du "droppar" vikten.

*Failure (och förbi): Att träna till failure och förbi menas att man tränar tills man inte klarar en positiv repetition själv, sedan assisterar träningspolaren med att lyfta i den positiva fasen för att sedan släppa vikten och låta mig hålla emot den negativa (2-3 reps).

Varför man bör ta vilo vecka har jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Läs det!

http://trainerrobbe.blogspot.fi/2012/02/den-viktiga-aterhatmningen.html

Det blir i alla fall en aktiv vila med någon power walk och kör igenom stretch programmet 2 ggr för att inte bli allt för styv! Styv har jag också känt mig en aning eftersom det blivit en del dator sittande för mig. Jag har ett mål med denna vilo vecka också. Denna gång är det inte frågan om ett mål som har med träning att göra utan ett mål där jag skall lära mig grunderna i Photoshop och arkitektur programmet ArchiCAD. Har några "how to photoshop" timmar bakom mig nu och jag börjar förstå programmet riktigt bra. Har aldrig tidigare använt photoshop och det enda jag kunde göra med mina bilder var att laga dom svartvita med en svart ram runt. Så "noob" var jag! Så nu tänker jag börja photoshoppa alla bilder jag lägger upp så jag har 2ggr större biceps än vad jag egentligen har *devil*! Maybe not! ;) Men några coola texter in i bilderna lär säkert komma! Här är mitt första verk.


"If you don't have confidence, you'll always find a way not to win."

torsdag 2 augusti 2012

Whazzaaapp! Första coachen!

Brothers and sisters! Things are going dooown yo! or.. up? hmm.. Anway. Mycket busy om dagarna så jag har inte tid för bloggen allt för ofta. Vilket kanske märks en aning. Sorry för det! Har fått en del "klagomål" på att jag borde updatera träningspassen och andra inlägg oftare men har annat som jag måste prioritera före nu! Skall bättra mig senare! Promise!


Igår var jag på första mötet med coachen och jag vill säga att det klickade direkt. Middag blev jag bjuden på också! Vi båda verkade ha så samma syn när det kommer till träning och kemin som sagt klickade. Något som är viktigt när jag bestämde mig för att ta kontakt med just den här killen var att det inte fanns någon "press". Jag kände att jag kunde vara hur öppen som helst om allt när vi satt där och diskuterade. Visst jag kände honom en aningen sen tidigare men ändå. När han ville se mina ben så drog jag gladeligen ner shortsen och visade mina "stickor" som nu skall byggas till lite grövre "pinnar"!

Varför tog jag kontakt med en coach?

Jo, eftersom jag vill utveckla mig själv hela tiden. Jag skulle bra kunna kötta på med egna program och eget kost schema. Det är inte så att jag inte gjort progress på egen hand. Tvärtom! Det har gått nästan skrämmande snabbt framåt de senaste månaderna. Men man blir aldrig full-lärd och jag vill lära mig så mycket mer! För den här killen kan sin sak. Inte nog med att han har en galet bra byggd kropp och skall ställa sig på scenen själv om några månader så har han grymt bra med kontakter världen över. Nämnas bör Dorian Yates som han exempelvis tränat med på DY:s egna underground gym: TEMPLE GYM! (Avis? Som fan!) Detta lär bli en till ögonöppnare som så många gånger tidigare.

Jag läser tonvis med artiklar/forskningar/bloggar om kost/träning varje dag och försöker hela tiden hitta små godbitar i allt jag läser. Därefter testar jag själv för att se om det fungerar på min kropp. Alla är vi olika och något som fungerar bra på en person kan fungerar sämre på en annan. Nu kommer jag iaf få en "högre makt" som har koll på kosten, träningen och en som ser min utveckling ur en annan synvinkel ,inte via mina egna ögon och via spegeln med bra ljus, vilket kommer vara något oerhört tacksamt!

Jag tror också att man undermedvetet har inövat poser som  alltid ser grymt bra ut och svagheterna som kanske finns där skyms undan. Eller helt enkelt att man undermedvetet inte vill  lägga fokus på svagheterna och köttar på som vanligt fast man borde lägga om träningen med fokus på vissa punkter för att bygga fram symmetrin bättre. Likadant när det kommer till kosten så är man allt för snäll mot sig själv när man gör egna kost program och lämnar bort saker som man inte tycker om. Exempelvis så är jag ingen storätare på morgnarna. Jag byter gärna själv ut morgon gröten till något annat. Men har coachen skrivit att det är det som gäller så då fan i mig åker gröten ner!

Jag ser verkligen fram emot att samarbeta med denna kille! Om inte min motivation var hög nog från tidigare så lär den slå i taket när jag börjar på blodigt allvar med det här!'


TAGGAD! Let's get this shit started!!!

"You only ever grow as a human being if you're outside your comfort zone."