onsdag 15 augusti 2012

A NEW ERA BEGINS!

Japp! Så är det och det känns verkligen bra nu! Börjat på mitt total färska kost och träningsupplägg! Denna vecka körs tunga 6-8 reppare med 1 max 2 set. Det älskar jag verkligen. Att lägga sig under skivstången och veta att "one set! This is all you get!". Då finns det ingen återvändo. Då är det max fokus helt till slut + lite till!

Jag vill tro, eller jag vet av erfarenhet, att när man ser 3,4 till och med 5 settare på en basövning man skall köra tungt på så "sparar" man sig de första setten för att sedan ge allt de sista setten när muskeln redan är slut från de serier som kördes halvtaskigt. Annat är det förstås på "mindre" isolations övningar där man kör med aningen högre reps för att skapa en viss pump. Då kan man bra köra mera set!


Försöker få in det tankesättet till 100. LESS IS MORE! Men det är svårt när man är så taggad på gymmet! Man vill lyfta mer, man vill ta ett set till för "säkerhets skull" fast muskeln redan fått den hypertrofi/belastning som behövs för muskeltillväxt och det är dags att släppa hanteln, gå ut ur gymmet och börja reparera. Speciellt igår när jag började värma upp för biceps och såg att jag totalt skulle köra 4 set på 3 övningar. Jag var skeptisk och tänkte, no way..

MEN! Det blev så jäkla intensivt och det fanns inte en chans att jag skulle släppa hanteln/skivstången innan jag var färdig för jag visste att detta var allt jag fick! Boys and girls, jag kan säga att det verkligen fungerade. Idag känner jag för första gången på länge en så djup träningsverk i biceps. Jag fick nästan en glädjetår när jag vaknade i morse, det var så skönt! Måste också beakta att jag haft vilo vecka och kroppen såklart chockades med ett nytt program! But still!



Kosten är också till stor del helt förändrad. Ett till mål mat om dagen och mindre carbs. Går inte hungrig en gång! Har inte räknat igenom men en sådär snabb gissning så tror jag att kolhydraterna kan ha sänkts med hälften MEN då har istället fettet ökat rejält så jag gissar att jag ändå ligger nära samma kcal. Mjölkprodukterna är helt borta. CHOCK! Hur skall jag överleva utan mina kvargar!? Men mycket mera kyckling läggs till, nötter och annat som jag faktiskt tycker riktigt mycket om! Jag menar, what's not to like? Nötter good! Kyckling good! Meat GOOD!!!


"After Dorian Yates`s victory from `96 at the Olympia bodybuilding competition: R: When did you know for sure that you will win? Dorian Yates:“12 months ago”

3 kommentarer:

  1. Hey! Spännande att testa på nåt helt nytt! Men vilka är orsakerna till mjölkproduktsavhoppet? Buhuu.. älska ost.

    Ditt upplägg ger vilket resultat annars? Tillväxt och massökning eller ännu stramare tillhårdning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid varit en stor fan av mjölkprodukter också. Beroende av kvarg. Jag har inte mått dåligt av att äta mycket mjölkrpdoukter. Men många gör. Några orsaker kan jag lista varför man kan testa att lämna bort mjölkprodukter för att se om man börjar må bättre:

      -Försämrar inslulinkänsligheten
      -Magsäckstömningen kan bli långsammar och näringsupptaget i tarmarna kan försämras pga en "hinna" som kan bildas av allt för mycket mjölkprodukter
      -Överdosering av kalcium (+3000mg) som kan orsaka njursten och försämrar upptaget av zink och järn.

      Ofcourse käkar jag kalcium tillskott när jag inte längre får det via vanlig kost! Viktigt!

      Jag är inte på någon diet för viktminskning iaf! Men inte heller någon grisbulk jag tänkte mig först. Jag skall fortsätta och hålla mig hård på samma gång massa skall byggas och deffiniton skall slipas! Ådror skall vara framme hela tiden så att säga ;) Mycket fokus på ben!

      Vikten skall uppåt en aning så att jag säkert ligger på + iaf. Men som sagt inget 100kg+ för min del i vinter! Körs mycket cardio för att bibehålla konditionen och syreupptaget i musklerna!

      //Robbe

      Radera
  2. Jaså, nå för mycket av vad som helst blir dåligt till sist. Men selvä! Kör hårt nu bara å GLHF så köttar vi vidare ^^ Lycka till!

    SvaraRadera