tisdag 25 september 2012

Answers! Angående D och C-vitamin doseringar.


Anonym


Lite nyfiken på vilken forskning du baserar dina vitamin doser på? Rekommendationerna för d-vit är ju 7,5 mikrog och för c-vit 75 mg...


Svar:

Först och främst är det redan klart att de finska/svenska rekommendationerna är alldeles för låga! Jag följer med de senaste amerikanska studierna som visar att man lätt kan 10 dubbla de doserna. Dvs upp till 75-100ug är helt okej för friska personer och ger bara bättre blodfetter och insulinkänslighet vilket i sin tur leder till bättre "skydd" mot ex typ 2 diabetes, övervikt, cancer osv.. listan går långt!!

Här är några utdrag ur en av forskningarna som jag tidigare tagit ner.

"Under normal circumstances, vitamin D is mainly obtained from skin through the action of ultraviolet B irradiation on 7-dehydrocholesterol. It is further metabolized to 25-hydroxyvitamin D (25OHD), the major circulating vitamin D compound, and then to 1,25-dihydroxyvitamin D, the hormonal form. The major function of vitamin D compounds is to enhance active absorption of ingested calcium (and phosphate). This assists in building bone at younger ages and ensures that despite obligatory urinary losses, bone does not need to be resorbed to maintain blood calcium concentrations. Vitamin D compounds appear to have direct effects to improve bone and muscle function, and there is good, although not entirely consistent, evidence that supplemental vitamin D and calcium together reduce falls and fractures in older individuals. On the basis of calcium control and musculoskeletal function, target levels for 25OHD in blood are at least 50–60 nmol/l and there may be a case for higher targets of 75–80 nmol/l. There are vitamin D receptors in most nucleated cells and some evidence, although not consistent, that adequate vitamin D levels may be important in reducing the incidence of, or mortality from, some cancers and in reducing autoimmune disease. Adequate vitamin D may also allow for a normal innate immune response to pathogens, improve cardiovascular function and mortality and increase insulin responsiveness. Vitamin D levels are maintained better in the presence of adequate calcium intakes, more exercise and less obesity. Genetic variation may have an effect on vitamin D blood levels and response to treatment with vitamin D."

"Vitamin D may modify the risk of type 2 diabetes mellitus. The aim of this review was to examine the association between vitamin D status and incident type 2 diabetes, and the effect of vitamin D supplementation on glycemic outcomes.
Methods:
We performed a systematic review of English-language studies using MEDLINE through February 2011. Longitudinal cohort studies reporting associations between vitamin D status and incident type 2 diabetes, and randomized controlled trials (RCTs) of vitamin D supplementation, were included. Study characteristics and results were extracted, and study quality was assessed.
Results:
A total of 8 observational cohort studies and 11 RCTs were included. In meta-analyses of observational studies, vitamin D intake >500 international units (IU)/day decreased the risk of type 2 diabetes by 13% compared with vitamin D intake <200 IU/day. Individuals with the highest vitamin D status (>25 ng/ml) had a 43% lower risk of developing type 2 diabetes (95% confidence interval 24, 57%) compared with those in the lowest group (<14 ng/ml). In post hoc analyses from eight trials among participants with normal glucose tolerance at baseline and in three small underpowered (n=32–62) trials of patients with established type 2 diabetes, there was no effect of vitamin D supplementation on glycemic outcomes. In two trials among patients with baseline glucose intolerance, vitamin D supplementation improved insulin resistance.
Conclusions:
Vitamin D may play a role in type 2 diabetes; however, to better define the role of vitamin D in the development and progression of type 2 diabetes, high-quality observational studies and RCTs that measure blood 25-hydroxyvitamin D concentration and clinically relevant glycemic outcomes are needed."

C-vitamin intaget på 75mg är så skrattretande litet så jag nästan gråter när jag hör personer som säger "jaa, jag äter c vitamin enligt rekommendatinerna! Där är inte problemet" när de har gnällt över att de ständigt känner sig trötta, irriterande, svaga, sjuka osv. Brothers and sisters, 75mg is fucking low! Jag menar en apelsin innehåller runt 50mg C-vit./100g och en normal stor apelsin väger runt 200g.. SHIT! 100mg där.. överdosering!  Farligt? NOT!





Jag läste den här artikeln angående C-vitamin för några år sedan (tog bara mig 2h att hitta den igen nu ;) ). Den var en ganska bra ”eye opener” angående människans c-vitamin behov och c-vitaminbrist:

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/170

För er som inte orkar så kan jag snabbt berätta om de, enligt min åsikt, två bästa positiva effekterna av ett högt intag av c-vitamin:

 1. C-vitamin främjar upptag av andra näringsämnen som bl.a. kalcium, järn, zink, koppar, folat och aminosyror!

2. Som jag anser den bästa effekten av ett högt intag av c-vitamin! C-vitamin behövs  för laddningen/tillverkningen av carnitine som i sin tur omvandlas till energi i muskelcellerna. Getting stronger with C-vitamin? I think YES!!!

 Bara den saken att jag hållit mig frisk det senaste året, när jag tidigare borde ha dragit på mig minst 20 förskylningar, fast jag gosat med sjuka personer, suttit i klassrum med 20 hostande elever eller varför inte nämna den sista glassen jag envist jag skulle ”njuta” med shorts på en parkbänk då det var 10 grader ute och storm  är en så otrolig boost för mig!

Avslutningsvis vill jag säga att jag inte är någon doktor eller forskare. Jag är bara jag. En person som läser, läser och åter läser olika forskningar och bildar min egen uppfattning. Efter det så tar jag det jag lärt mig och testar det i praktiken och ser hur min kropp svarar på det. Jag litar inte på någon annan innan jag fått testa det själv och göra en egen recension av det hela. Det finns inget annat sätt att lära sig än av egen erfarenhet man får av att testa sig fram. Eller tja, man kan nog säga att jag är en liten forskare iaf! ;) Det finns alldeles för mycket personer där ute som ENBART LÄST forskningar och ställer sig in i diskussion och berättar precis exakt hur det ligger till. Det är som att säga att "styrketräning är livsfarligt!" utan att ens ha greppat en hantel tidigare.. That kind of shit pisses me off! ;)

Så pröva er fram! Öka C-vitaminet till 500-1000mg och se om ni märker någon skillnad. Jag lovar att ni gör det! Spec. om ni ökar det ännu lite till, närmare 1500-2000mg.

Hoppas detta gav lite eye openers åt flera som jag vet har undrat över samma sak!

//Robbe

5 kommentarer:

  1. Håller helt med, höga doser av D och C-vitamin så håller man sej frisk! T.o.m en HVC-läkare i Österbotten rekommenderade att man bör öka d-vit. intaget rejält eftersom pågående finsk forskning visar att vi får i oss allt för lite D i Norden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yepp! That's true siss! Har hört/läst att man även sommartider nu börjat rekommendera d-vitamin. Att mängden d-vitamin som man förut trodde man fick från solen skulle räcka till inte gör det eftersom solen ligger så pass högt uppe för oss här. Dock äter jag inte extra D-vitamin under sommaren utan endast det jag får från min multivitamin. Tror det ändå ligger runt 20ug i den. ;)

      Jag tror starkt på ökat D-vit + C för bättre hälsa och immunförsvar!

      //Robz

      Radera
  2. Vad kör du med för C- och D-vitamin då? Jag har testat nästintill allt, men är ännu lite lost med vilka märken som är bra. Vet att många säger att vitaminpreparat som du hittar i en vanlig butik inte är det samma som du hittar på ett apotek. Vad tycker du man ska tänka på när man köper vitaminpreparat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jenny!

      Hmm, det du säger om vitamin preparat du hittar i "vanliga" butiker har jag inte tidigare stött på. Detta är ju receptfria tillskott och samma burkar som står i matbutikerna står också i apoteken. Dock har jag hört att det finns sk bluff företag på marknaden som endast vill tjäna pengar och fyller ut sina produkter med andra ämnen (ofta magnesium, billigare..). Men kolla på innehållsförteckningen före du köper så är du safe.

      Jag kör D-vitamin från Orion Pharma. Enligt mig ett riktigt bra märke! C-vitaminen är från Vitabalans!

      Jag brukar ofta köpa D-vitamin som sugtablett. Läst att det upptas bättre och att en del av d-vitaminen går förlorad innan den hinner upptas pga magsyran.

      //Robbe

      Radera
    2. * då man kör i tablettform går en del av d-vitaminen förlorad innan den hinner upptas pga magsyran. När D-vitaminen i sugtabletterna istället upptas direkt i munnen via små små ytliga blodkärl ^^. (just to be clear!)

      Radera