måndag 24 september 2012

Genvägen till att inte bli förskyld/sjuk!

Den här tiden ser man det överallt. Personer som går runt och hostar, snoret rinner och tröttheten syns i deras ögon. Framför allt ser man det när man sitter i skolbänken, när de annars så väl fyllda klassrummen bara fylls till hälften och sorgligt nog även på gymmet. Det känns att jag som "räddaren i nöden" måste steppa upp och "våga" berätta om hur ni klarar av dessa förkylningstider. När jag skriver "våga" menar jag att man ofta ironiskt nog drar på sig en egen förkylning jusst  efter man skrivit liknande inlägg! But I will take that chance! Peppar peppar * dunkar knytnäven i bordet*! Let's get started!

Jag brukade vara den typen som alltid drog på mig en förkylning direkt höst stormarna började dra igång. Eller vem försöker jag lura? Jag drog på min förkylningar året runt! Jag var den man sa till "men.. är du förkyld/sjuk nu igen?!". Inte minst så blev jag lätt smittad av andra. Många uteblivna träningspass och chanser att bygga massa. Men nu, detta år, har jag verkligen hållit mig frisk och kry! Inte varit sängliggande en enda gång hittills! Rekord! En liten snorig näsa hade jag igår dock (för att tala helt sanning). Men det är allt! Lite snor går lätt att leva med så länge det bara är det!



Jag skall berätta hemligheten så håll i er nu. Den är verkligen back to basics! Men detta är tyvärr ofta som många  glömmer bort. Under sådana här förkylnings perioder rekommenderar jag att ni går och köper dessa kostillskott.

  • D-Vitamin
  • C-vitamin
  • L-glutamin
  • Probiot
  • Pycnogenol (tips av coach)

D-vitamin:

Dosering under mörka höst/vinter perioder minst 2000E/50µg


C-vitamin:
Dosering gärna 3000mg/dag. Inga biverkningar av att överdosera C-vitamin när överdosering kommer ut via urinet. Bättre att ligga på den säkrare sidan. Always!

L-glutamin: 
Något som varit mycket på tal om på mina systrars bloggar. Min erfarenhet av L-glutamin är iaf att perioder jag tankat så har jag aldrig blivit sjuk. L-glutamin är ett underskattat kostillskott och ett tillskott som dragit på sig ett dåligt rykte på olika bodybuilding forum för att den inte ger någon  direkt märkbar effekt. Det är inte som kreatin där man genast känner en styrkeökning och vätskelagring. Med L-glutamin måste man tänka långsiktigt. Glutamin boostar ditt immunförsvar! Vid tung styrketräning förbrukar man stora mängder av glutamin vilket gör att glutamin depåerna dras ner. Vilket i sin tur kan göra att immunförsvaret dras ner. Tillförd glutamin = ökade depåer = större depåer efter tung styrketräning = immunförsvaret håller. L-glutamin ökar också upptaget av andra ämnen genom att boosta tillväxten av tarmluddet. Jag tror på glutamin. Ni får säga vad ni vill. Min erfarenhet av det är iaf positiv boost av immunförsvaret

Probiot:
Är en bakterie som när den når tarm systemet motverkar att skadliga bakterier "förökar sig" och sprids vidare. GOOD SHIT för ditt immunförsvar!

Pycnogenol: Finns mycket skrivet om pycnogenol och jag säger inget annat än google is your friend!

Rekommenderas som alltid också är VATTEN! Drick mycket vatten. All the time! Dock ingen överdrivet 10l per dag. Då lär du ligga på sjukhus ändå ;) men sikta på 4l per dag!



Tilläggas måste jag säga att aldrig, aldrig, ALDRIG träna när du är sjuk. Det ger dig ingenting! Lägg dig på soffan framför en bra serie och smutta på ditt honungs te! Lite snor är helt okej men, är du sjuk i halsen så lämnar du hemma! PUNKT SLUT! Kroppen behöver inte påfrestas ytterligare. Inte att leka med. Borde finnas kontroll på gymmen för sådant här.. haha. Hur nu det skulle se ut. En läkare som sitter på en stol och ber en att gapa och säga "äää" för att sedan ge domen "GO!" eller "NO!"!

2 kommentarer:

  1. Lite nyfiken på vilken forskning du baserar dina vitamin doser på? Rekommendationerna för d-vit är ju 7,5 mikrog och för c-vit 75 mg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja! Jag svarade i ett inlägg när jag vet att andra också undrar över samma sak. Hoppas det var ok! ;)

      Radera