måndag 26 november 2012

The thing that saves most of my trips!



Om ni missat att lägga "6-pack bagsen" på önskelistan av tomten så gör ni det nu! Denna är så förbannat bra! Håller maten färsk! I den ryms alla mina kostillskott! Alla vitaminer, omega3, kre-alk, magnesium, oljor, jordnöts smör! Jaa, ALLT! GO BUY GO BUY!!!









tisdag 13 november 2012

Crazy crossfit ppl!

Måste bara vidare dela de här två videorna som AF krigaren Ako hade på sin blogg!


Först har vi några tappra försök!


Sedan eliten! Blir ju riktigt taggad att köra crossfit när man sett den här videon! OOORRAAH!





måndag 12 november 2012

Leg day och en läsare revealed!

Ååh awesome low rep leg day idag! Riktigt stark trots seg måndag och sockerhög från gårdagens farsdagsfirande! Back to real business igen!

Leg day:

Benspark 2 x25, 1x8-10
Benpress 3x6-8 (+negativ assist reps)
Hacksquat 2x6-8 (+negativ assist reps)
SLDL 2x6-8
Liggande bencurl 2 x 6-8
Walking lounges 4x20/steg/ben

Vadpress i benpress 3x8-10
Sittande vadpress 2x8-10 (+negativ assist reps)

Sen var jag DONE! Roligt att leka med tunga vikter!

I slutet av passet kom också en blogg läsare fram och presenterade sig. Frågade om lite bak axel övningar osv. Jag rekommenderade och visade min absoluta favorit, reversed butterfly i cablecross!

Smyg kikade lite efter jag hade visat och han satte den direkt! Perfekt form! Gött!!

Så länge minst _EN_ får ut något av min blogg så är jag nöjd! Mer begär jag inte! ;)


Shit! Den här filmen drar tillbaks mycket minnen från Norge! Filmades i Mars i år!


Det är exakt sådär man skall bete sig på gym. Att våga gå fram och fråga. Jag har frågat MYCKET av personer som jag vet har koll på saker och ting. De största killarna (räknar inte mig som en av dem!) är inte farliga. Fast det kan verka så när de river i och skriker högljutt över gymmet. Då kan man tro att de kan döda en. Men de hjälper och svarar mer en gärna på frågor man undrar över. Gymmet är en bra plats att knyta kontakter!

"There are no shortcuts to any place worth going!"



söndag 11 november 2012

Form check 11.11.2012

 Bjuder på lite form check söndagen till ära! 94+ kg ligger vikten på i dagsläget! Känns bra!!! Bilderna får tala för sig själva!








torsdag 8 november 2012

Vi snackar kosttillskott!


Hej Robert!
Om jag har tolkat din blogg rätt så tränar du bodyfitness?
Jag har funderat på samma sak men är lite skeptisk till den livsstil som bodybuildare och dagens gymmare lever.
Det är ju ingen hemlighet att en del av kosttillskott (spec. de från USA) inte är lagliga i tävlingar och det mest oroväckande, att man inte med säkerhet vet tillskottens innehåll. Vad är din åsikt om detta? Hur kan man vara säker på vad man stoppar i sig? Det verkar vara en trend att träna sig "stor&stark" men till vilket pris? Har du tips?
Hjälp mej att komma igång!:)

H. Hälsoläkaren!


Tjena! 
Jag gör min debut nästa år! Body fitness är det däremot inte då det är en klass för tjejer! ;) Athletic fitness eller CBB är planerna!

Jag skall dela upp din fråga och försöka svara på det du undrar steg för steg!

 Jag har funderat på samma sak men är lite skeptisk till den livsstil som bodybuildare och dagens gymmare lever.

Så länge det inte går till en överdrift så är det inget att vara skeptisk över. Då kan vi på samma gång prata om var gränsen till överdrift går och detta är mycket beroende på om vi snackar om den målmedvetna bodybuildaren eller den vardagliga svensson gymmaren. Att väga sin mat in i minsta gram som är helt normalt för bodybuildaren kan verka vara en stor överdrift för svensson gymmaren som i sin tur är van att ”jag äter lite av varje, inget skillt..”. Då kommer vi in på att bodybuildaren har ett mål, ett slutdatum (tävling) och en plan! Han följer planen, dvs äter enligt vad han har för mål (viktökning/-minskning). Detta är INTE att vara överdriven, det är att vara målmedveten och veta hur mycket mera carbs han måste äta för att göra ökningar osv! It’s a lifestyle!

När vi tar och snackar oss mera in på själva styrketräningen så finns det heller inte något att vara skeptisk över så länge man tränar SMART! Periodiserar och vilar ordentligt! Dvs INTE övertränar och INTE tränar när man är sliten/förkyld. Alltid lyssna på kroppen! Inte på egot som tror att man MÅSTE träna jusst den dagen! Här måste jag också säga att det är skillnad på ”sliten” och couch potate latheten! Liten spark i baken måste man alltid ha!

Positiva effekter av styrketräning: 

- Mer energi

- Förbättrad fettförbränning & ämnesomsättning

- Starkare immunförsvar

- Förbättrat kort och långtidsminne

- Bättre sömn

- Ökar din syreupptagningsförmåga!

- Ökade frisättning av lycko hormonet endorfin!

- And last, ÖKAT självförtroende!

Det är ju ingen hemlighet att en del av kosttillskott (spec. de från USA) inte är lagliga i tävlingar och det mest oroväckande, att man inte med säkerhet vet tillskottens innehåll. Vad är din åsikt om detta? Hur kan man vara säker på vad man stoppar i sig? 



Som du säger så är detta ingen hemlighet. Det finns, tyvärr, produkter som i dagens läge innehåller olagliga ämnen. Detta är nu iaf på bättringsvägen, allt mer och mer produkter tas bort från marknaden! Men svårt är det eftersom det i lika snabb takt kommer nya produkter som inte hinner granskas och hinner säljas på marknaden!

Jag har haft ett x-antal liknande diskussioner förut och tar en lite copy/paste från mina tidigare svar. (Ni som kanske känner igen texten ;) )

När du pratar om att ”...hur man kan vara säker...” på att ta vissa kostillskott så får du det att låta som att detta är ett måste för att ta steget in i fitness världen. Du behöver egentligen inte kostillskott för att bygga muskler eller tappa fett, vad dina mål nu är. Du klarar dig på riktig mat. MEN det kostillskott gör är att avsevärt underlätta vardagen för idrottare, bodybuilders och även vardagliga svenssons som vill få ut det mesta av sin träning och _återhämtning_.

Ex: När behöver kroppen mest protein och kolhydrats påfyllning? Jo, direkt efter träning. Det är inte alla gånger man kan fara hem efter en hård träning till en färdig lagad middag. Det kan ta 1-2 timmar innan man är hemma, maten är lagad och på bordet. Det är kritiskt att få i sig någonting under timmen efter träning. Hur lätt är det inte att ta en gainer (50/50 protein/carbs) direkt efter träning för att förhindra kroppen att blir allt för katabol (nedbrytande)? Very easy! Har ni så bra förberett så att ni får i er en ordentlig middag inom tidsramarna så kanske man kan lämna gainern. Likadant med mellanmålen. Dagens samhälle är ganska tidspressat och man har inte alla gånger tid att sätta sig ner under en paus på jobbet för att äta en kvarg/grynost eller annat motsvarande. Vissa har tid, andra har det inte. Istället kan man snabbt och enkelt blanda sig en protein shake för att hålla proteinbehovet.

För att nu återgå till frågan om hur man kan vara säker på vissa tillskott så skall tänker jag dela upp ordet ”tillskott” i två delar. Nämligen protein/gainers/vitaminer och pwos/fatburners/energyboosters.

Vi börjar med protein/gainers/vitaminer. 


 Jag har aldrig under min period inom fitness hört att ett vanligt protein pulver skulle innehålla olagliga ämnen. Det jag hört är att vid vissa tillverkare har det slarvats med rengöringen av vissa kärl och dam partiklar från ett kostillskott med en olaglig stubstans har fastnat i ett vanligt protein. Så det har hittas ”spår” av vissa ämnen i rent protein. Dock är mängden så otroligt liten att det inte kunnat ge varken bättre effekt eller utslag av biverkningar. Vi snackar om mikrogram! Vitaminer osv behöver du inte vara orolig över! De innehåller inte olagliga substanser! DOCK har jag hört att en ZMA (zink magnesium) produkt har innehållit DHEA, som är ett prohormon. Produkten granskades och togs direkt bort från marknaden.

 Vill du vara säker på vad du stoppar i dig så köp kostillskott som är tillverkad i Sverige (antar att du bor i Sverige). Varför inte från gymgrossistens egna star nutrition förråd. De har granskade produkter! Body Sience har också egna granskade kostillskott som borde vara helt safe att köra på!




Pre-workouts, fatburners och energyboosters. 


Det finns tusentals och tusentals olika pre workouts, fatburners och energyboosters. En hel jäkla skog av olika ämnen listas. Det för tillfället en hel drös med produkter som tagits bort från marknaden för att de innehållit olagliga substanser.

Nämnas kan några av de som varit riktigt populära:
- Jack 3d

- JackXX

- Crack

- Jungle Warfare

Vi tar som exempel "Jungle warfare" som var en testo booster som ämnade höja testosteronet på naturlig väg. Laglig och inte dopingklassad när den såldes. Jungle warfare kontrolleras/granskas senare och man hittar ett ämne som metaboliseras på samma sätt som metyltestosteron. Vilket klassas som anabola steroider. Produkten togs direkt bort från marknaden (iaf i Finland och Sverige). En ny laglig version av Jungle warfare säljs ännu. Utan det verksamma ämnet. 

Elitidrottare är ofta rädda för kostillskott eftersom en del har blivit fast av att använt exempelvis kostillskott som innehållit 1,3-dimetylamylamin (geranium). I dessa fall är det oftast vid användingen av olika pre-workout produkter, testoboosters och energyboosters och inte (läs aldrig) vid användingen av rent protein och gainers som elitidrottarna blivit fast. Geranium är ett ämne som stimulerar så pass bra att doping kommitten har valt att dopingklassa det. 

*DMAA eller 1,3-dimetylamylamin (Geranium) är en centralstimulerande substans. Man har använt substansen i kosttillskott på grund av dess kärlsammandragande effekt och påstådda ämnesomsättande och stimulerande effekter. Substansen kan utvinnas från en blomma (geraniumolja) och säljs ofta just som kosttillskott.

*Dimetylamylamin är dopingklassat inom idrotten, men endast vid tävling, enligt dopinglistan S6 b. Under S6 b ligger också läkemedel som efedrin och adrenalin. Flera elitidrottare har blivit avstängda inom idrotten då de ätit dimetylamylamin.

De ovanstående kostillskotten Jack3d, JackXX och crack innehåller alla DMAA. DMAA i kostillskott, samt även innehav av ämnet, är från 4 september 2012 olagligt! Det är även inskrivet i lag att man kan få fängelsestraff för det. DMAA är ännu lagligt i större delar av världen. Innehåller produkten följande ämnen så innehåller den geranium/DMAA:

1,3-dimethylamylamin
DMAA
Metylhexanamin
Dimetylamfetamin
Geranium
Geraniumolja
Geraniumextrakt
Geraniumstjälk
Geranamine

Kärt barn har många namn. Man börjar förstå att livsmedelsverkat har svårt att granska alla produkter.

Serenoa repens eller sågpalmetto är också ett ämne som funnits i produkter som blivit olagliga. Det enda jag vet om det är att det används inom läkarvården för godartade prostata cancer patienter.

Här är en lista som surrat på många träningsforum när livsmedelsverket gjorde en granskning på olika pwos och fatburners:

TWINLAB 7-KETO FUEL – Otillåten substans
SuperPump MAX – Engelsk märkning, fel i ingrediensförteckning
ThermoFX – Engelsk märkning, fel i ingrediensförteckning
Thermonex – Läkemedelssubstans
Glut Immune – Saknar svensk märkning
WNT Pumped tabs – (finns en ny formula som ej omfattas av saluförbudet) Otillåten subst/xantinolnikotinat
WNT Ripped Caps – Otillåten subst/synefrin
Ketotrim, SELF Omninutrition – Osäker substans Omnicut,
SELF Omninutrition – Osäker substans
WNT Diet Caps 120 kapslar – Skadliga ämnen:Synefri+koffein
WNT Diet Caps 100 kapslar – Skadliga ämnen:Synefri+koffein
AMP Red Stack Skadliga ämnen: – DMAA, Synefrin, koffein
Ultimate Nutrition Testostro Grow – Skadliga ämnen: sågpalmsextrakt
SELF MARIA TISTEL SILYMARIN 80% – Läkemedelsubstans
RAGE NITRO Fairing – Skadliga ämnen
WNT RIPPED CAPS – Skadliga ämnen
LEAN Fairing – Skadliga ämnen:Synefri+koffein
Lose it! Workout – Skadliga ämnen: vinpocetin, synefrin, koffein
Lose it! Meltime – Skadliga ämnen: Salix alba, garcinia, 7-keto DHEA
Rage (fr Animal) – Skadligt ämne: vinpocetin, samt eng. märkn.
Rage Nitro (fr Fairing) – Skadliga ämnen:Synefri+koffein
AllFlex – Skadligt ämne:Salix alba, samt eng. märkn OCH medicinska påst.
N.O. xplode 2.0 (variant 2) – Skadliga ämnen: vinpocetin, vincamin samt eng. märkn.
KetoZ – Skadliga ämnen: 7-keto DHEA, syneffrin, koffein
BMR Animus – Skadliga ämnen: Synefrin + koffein
Tested BURNER – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Hemorage – Skadligt ämne: DMAA Spirodex – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Anabolic BEAST – Skadligt ämne: DMAA
HydroxyStim – Skadligt ämne: DMAA
Jack3D blå – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Jack3D röd – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Jack3D orange – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Jack3d mörkgrön – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Jack3D gul – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Jack3D ljusgrön – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Heat Fettförbrännare – Skadligt ämne: Synefrin (tillsammans med koffein)
Power Pre-workout Valencia Orange – Skadligt ämne: Synefrin (tillsammans med koffein) 

Avslutningsvis vill jag säga att jag inte är någon förespråkare för fettförbrännare och absolut inte för testoboosters. Fast de sägs höja det på naturlig väg. Höjer man sina nivåer av testosteron via kost under en längre period så sänker kroppen sin egen produktion. Vilket resulterar till att den egna produktion av testo är mycket lägre när man slutar med kostillskottet.

Jag har tidigare också varit en riktig pwo knarkare. Testat crack, jack3d, napalm MED MERA! Jag har fått en liten kick av det. Men denna kick blev mera som en ”drog” och prestationerna under träningen berodde ofta på om jag hade tagit pwo eller inte. Dagar jag tog så var jag ON FIRE! Dagar jag inte tog så blev passen sämre och jag skyllde på utebliven pwo. I’ts all in your head! Man skall aldrig förlita sig på att något kostillskott kommer träna för dig. Det är du som lyfter vikten. Inte nått pulver med DMAA eller koffein!



Det är nu snart 5 månader sedan jag tog min sista pwo och jag har aldrig tidigare varit starkare på gymmet. Jag är alltid ON FIRE nu. Min tankning innan gym är Vitargo, bcaa, kre-alkalyn och ipoden på riktigt hardcore musik! That’s it! THE MENTAL POWER är starkare än vilken pwo i världen! Kom ihåg det!

TRAIN HARD!

 //Robz


Ps. Jag ratar inte pwos helt och hållet. De innehåller oftast bra mängder bcaa, kreatin, koffein osv. Men jag har märkt att mina pass är så betydligt bättre utan. Under diet med low carb är dock en pwo burk ibland mycket välkommet! ;)

lördag 3 november 2012

Determination!


"There is no reason to have a plan B, because it distracts you from plan A.."


"The first step, before anybody will belive it, is that YOU have to belive it!"