torsdag 8 november 2012

Vi snackar kosttillskott!


Hej Robert!
Om jag har tolkat din blogg rätt så tränar du bodyfitness?
Jag har funderat på samma sak men är lite skeptisk till den livsstil som bodybuildare och dagens gymmare lever.
Det är ju ingen hemlighet att en del av kosttillskott (spec. de från USA) inte är lagliga i tävlingar och det mest oroväckande, att man inte med säkerhet vet tillskottens innehåll. Vad är din åsikt om detta? Hur kan man vara säker på vad man stoppar i sig? Det verkar vara en trend att träna sig "stor&stark" men till vilket pris? Har du tips?
Hjälp mej att komma igång!:)

H. Hälsoläkaren!


Tjena! 
Jag gör min debut nästa år! Body fitness är det däremot inte då det är en klass för tjejer! ;) Athletic fitness eller CBB är planerna!

Jag skall dela upp din fråga och försöka svara på det du undrar steg för steg!

 Jag har funderat på samma sak men är lite skeptisk till den livsstil som bodybuildare och dagens gymmare lever.

Så länge det inte går till en överdrift så är det inget att vara skeptisk över. Då kan vi på samma gång prata om var gränsen till överdrift går och detta är mycket beroende på om vi snackar om den målmedvetna bodybuildaren eller den vardagliga svensson gymmaren. Att väga sin mat in i minsta gram som är helt normalt för bodybuildaren kan verka vara en stor överdrift för svensson gymmaren som i sin tur är van att ”jag äter lite av varje, inget skillt..”. Då kommer vi in på att bodybuildaren har ett mål, ett slutdatum (tävling) och en plan! Han följer planen, dvs äter enligt vad han har för mål (viktökning/-minskning). Detta är INTE att vara överdriven, det är att vara målmedveten och veta hur mycket mera carbs han måste äta för att göra ökningar osv! It’s a lifestyle!

När vi tar och snackar oss mera in på själva styrketräningen så finns det heller inte något att vara skeptisk över så länge man tränar SMART! Periodiserar och vilar ordentligt! Dvs INTE övertränar och INTE tränar när man är sliten/förkyld. Alltid lyssna på kroppen! Inte på egot som tror att man MÅSTE träna jusst den dagen! Här måste jag också säga att det är skillnad på ”sliten” och couch potate latheten! Liten spark i baken måste man alltid ha!

Positiva effekter av styrketräning: 

- Mer energi

- Förbättrad fettförbränning & ämnesomsättning

- Starkare immunförsvar

- Förbättrat kort och långtidsminne

- Bättre sömn

- Ökar din syreupptagningsförmåga!

- Ökade frisättning av lycko hormonet endorfin!

- And last, ÖKAT självförtroende!

Det är ju ingen hemlighet att en del av kosttillskott (spec. de från USA) inte är lagliga i tävlingar och det mest oroväckande, att man inte med säkerhet vet tillskottens innehåll. Vad är din åsikt om detta? Hur kan man vara säker på vad man stoppar i sig? 



Som du säger så är detta ingen hemlighet. Det finns, tyvärr, produkter som i dagens läge innehåller olagliga ämnen. Detta är nu iaf på bättringsvägen, allt mer och mer produkter tas bort från marknaden! Men svårt är det eftersom det i lika snabb takt kommer nya produkter som inte hinner granskas och hinner säljas på marknaden!

Jag har haft ett x-antal liknande diskussioner förut och tar en lite copy/paste från mina tidigare svar. (Ni som kanske känner igen texten ;) )

När du pratar om att ”...hur man kan vara säker...” på att ta vissa kostillskott så får du det att låta som att detta är ett måste för att ta steget in i fitness världen. Du behöver egentligen inte kostillskott för att bygga muskler eller tappa fett, vad dina mål nu är. Du klarar dig på riktig mat. MEN det kostillskott gör är att avsevärt underlätta vardagen för idrottare, bodybuilders och även vardagliga svenssons som vill få ut det mesta av sin träning och _återhämtning_.

Ex: När behöver kroppen mest protein och kolhydrats påfyllning? Jo, direkt efter träning. Det är inte alla gånger man kan fara hem efter en hård träning till en färdig lagad middag. Det kan ta 1-2 timmar innan man är hemma, maten är lagad och på bordet. Det är kritiskt att få i sig någonting under timmen efter träning. Hur lätt är det inte att ta en gainer (50/50 protein/carbs) direkt efter träning för att förhindra kroppen att blir allt för katabol (nedbrytande)? Very easy! Har ni så bra förberett så att ni får i er en ordentlig middag inom tidsramarna så kanske man kan lämna gainern. Likadant med mellanmålen. Dagens samhälle är ganska tidspressat och man har inte alla gånger tid att sätta sig ner under en paus på jobbet för att äta en kvarg/grynost eller annat motsvarande. Vissa har tid, andra har det inte. Istället kan man snabbt och enkelt blanda sig en protein shake för att hålla proteinbehovet.

För att nu återgå till frågan om hur man kan vara säker på vissa tillskott så skall tänker jag dela upp ordet ”tillskott” i två delar. Nämligen protein/gainers/vitaminer och pwos/fatburners/energyboosters.

Vi börjar med protein/gainers/vitaminer. 


 Jag har aldrig under min period inom fitness hört att ett vanligt protein pulver skulle innehålla olagliga ämnen. Det jag hört är att vid vissa tillverkare har det slarvats med rengöringen av vissa kärl och dam partiklar från ett kostillskott med en olaglig stubstans har fastnat i ett vanligt protein. Så det har hittas ”spår” av vissa ämnen i rent protein. Dock är mängden så otroligt liten att det inte kunnat ge varken bättre effekt eller utslag av biverkningar. Vi snackar om mikrogram! Vitaminer osv behöver du inte vara orolig över! De innehåller inte olagliga substanser! DOCK har jag hört att en ZMA (zink magnesium) produkt har innehållit DHEA, som är ett prohormon. Produkten granskades och togs direkt bort från marknaden.

 Vill du vara säker på vad du stoppar i dig så köp kostillskott som är tillverkad i Sverige (antar att du bor i Sverige). Varför inte från gymgrossistens egna star nutrition förråd. De har granskade produkter! Body Sience har också egna granskade kostillskott som borde vara helt safe att köra på!




Pre-workouts, fatburners och energyboosters. 


Det finns tusentals och tusentals olika pre workouts, fatburners och energyboosters. En hel jäkla skog av olika ämnen listas. Det för tillfället en hel drös med produkter som tagits bort från marknaden för att de innehållit olagliga substanser.

Nämnas kan några av de som varit riktigt populära:
- Jack 3d

- JackXX

- Crack

- Jungle Warfare

Vi tar som exempel "Jungle warfare" som var en testo booster som ämnade höja testosteronet på naturlig väg. Laglig och inte dopingklassad när den såldes. Jungle warfare kontrolleras/granskas senare och man hittar ett ämne som metaboliseras på samma sätt som metyltestosteron. Vilket klassas som anabola steroider. Produkten togs direkt bort från marknaden (iaf i Finland och Sverige). En ny laglig version av Jungle warfare säljs ännu. Utan det verksamma ämnet. 

Elitidrottare är ofta rädda för kostillskott eftersom en del har blivit fast av att använt exempelvis kostillskott som innehållit 1,3-dimetylamylamin (geranium). I dessa fall är det oftast vid användingen av olika pre-workout produkter, testoboosters och energyboosters och inte (läs aldrig) vid användingen av rent protein och gainers som elitidrottarna blivit fast. Geranium är ett ämne som stimulerar så pass bra att doping kommitten har valt att dopingklassa det. 

*DMAA eller 1,3-dimetylamylamin (Geranium) är en centralstimulerande substans. Man har använt substansen i kosttillskott på grund av dess kärlsammandragande effekt och påstådda ämnesomsättande och stimulerande effekter. Substansen kan utvinnas från en blomma (geraniumolja) och säljs ofta just som kosttillskott.

*Dimetylamylamin är dopingklassat inom idrotten, men endast vid tävling, enligt dopinglistan S6 b. Under S6 b ligger också läkemedel som efedrin och adrenalin. Flera elitidrottare har blivit avstängda inom idrotten då de ätit dimetylamylamin.

De ovanstående kostillskotten Jack3d, JackXX och crack innehåller alla DMAA. DMAA i kostillskott, samt även innehav av ämnet, är från 4 september 2012 olagligt! Det är även inskrivet i lag att man kan få fängelsestraff för det. DMAA är ännu lagligt i större delar av världen. Innehåller produkten följande ämnen så innehåller den geranium/DMAA:

1,3-dimethylamylamin
DMAA
Metylhexanamin
Dimetylamfetamin
Geranium
Geraniumolja
Geraniumextrakt
Geraniumstjälk
Geranamine

Kärt barn har många namn. Man börjar förstå att livsmedelsverkat har svårt att granska alla produkter.

Serenoa repens eller sågpalmetto är också ett ämne som funnits i produkter som blivit olagliga. Det enda jag vet om det är att det används inom läkarvården för godartade prostata cancer patienter.

Här är en lista som surrat på många träningsforum när livsmedelsverket gjorde en granskning på olika pwos och fatburners:

TWINLAB 7-KETO FUEL – Otillåten substans
SuperPump MAX – Engelsk märkning, fel i ingrediensförteckning
ThermoFX – Engelsk märkning, fel i ingrediensförteckning
Thermonex – Läkemedelssubstans
Glut Immune – Saknar svensk märkning
WNT Pumped tabs – (finns en ny formula som ej omfattas av saluförbudet) Otillåten subst/xantinolnikotinat
WNT Ripped Caps – Otillåten subst/synefrin
Ketotrim, SELF Omninutrition – Osäker substans Omnicut,
SELF Omninutrition – Osäker substans
WNT Diet Caps 120 kapslar – Skadliga ämnen:Synefri+koffein
WNT Diet Caps 100 kapslar – Skadliga ämnen:Synefri+koffein
AMP Red Stack Skadliga ämnen: – DMAA, Synefrin, koffein
Ultimate Nutrition Testostro Grow – Skadliga ämnen: sågpalmsextrakt
SELF MARIA TISTEL SILYMARIN 80% – Läkemedelsubstans
RAGE NITRO Fairing – Skadliga ämnen
WNT RIPPED CAPS – Skadliga ämnen
LEAN Fairing – Skadliga ämnen:Synefri+koffein
Lose it! Workout – Skadliga ämnen: vinpocetin, synefrin, koffein
Lose it! Meltime – Skadliga ämnen: Salix alba, garcinia, 7-keto DHEA
Rage (fr Animal) – Skadligt ämne: vinpocetin, samt eng. märkn.
Rage Nitro (fr Fairing) – Skadliga ämnen:Synefri+koffein
AllFlex – Skadligt ämne:Salix alba, samt eng. märkn OCH medicinska påst.
N.O. xplode 2.0 (variant 2) – Skadliga ämnen: vinpocetin, vincamin samt eng. märkn.
KetoZ – Skadliga ämnen: 7-keto DHEA, syneffrin, koffein
BMR Animus – Skadliga ämnen: Synefrin + koffein
Tested BURNER – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Hemorage – Skadligt ämne: DMAA Spirodex – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Anabolic BEAST – Skadligt ämne: DMAA
HydroxyStim – Skadligt ämne: DMAA
Jack3D blå – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Jack3D röd – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Jack3D orange – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Jack3d mörkgrön – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Jack3D gul – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Jack3D ljusgrön – Skadligt ämne: DMAA, eng märkn
Heat Fettförbrännare – Skadligt ämne: Synefrin (tillsammans med koffein)
Power Pre-workout Valencia Orange – Skadligt ämne: Synefrin (tillsammans med koffein) 

Avslutningsvis vill jag säga att jag inte är någon förespråkare för fettförbrännare och absolut inte för testoboosters. Fast de sägs höja det på naturlig väg. Höjer man sina nivåer av testosteron via kost under en längre period så sänker kroppen sin egen produktion. Vilket resulterar till att den egna produktion av testo är mycket lägre när man slutar med kostillskottet.

Jag har tidigare också varit en riktig pwo knarkare. Testat crack, jack3d, napalm MED MERA! Jag har fått en liten kick av det. Men denna kick blev mera som en ”drog” och prestationerna under träningen berodde ofta på om jag hade tagit pwo eller inte. Dagar jag tog så var jag ON FIRE! Dagar jag inte tog så blev passen sämre och jag skyllde på utebliven pwo. I’ts all in your head! Man skall aldrig förlita sig på att något kostillskott kommer träna för dig. Det är du som lyfter vikten. Inte nått pulver med DMAA eller koffein!



Det är nu snart 5 månader sedan jag tog min sista pwo och jag har aldrig tidigare varit starkare på gymmet. Jag är alltid ON FIRE nu. Min tankning innan gym är Vitargo, bcaa, kre-alkalyn och ipoden på riktigt hardcore musik! That’s it! THE MENTAL POWER är starkare än vilken pwo i världen! Kom ihåg det!

TRAIN HARD!

 //Robz


Ps. Jag ratar inte pwos helt och hållet. De innehåller oftast bra mängder bcaa, kreatin, koffein osv. Men jag har märkt att mina pass är så betydligt bättre utan. Under diet med low carb är dock en pwo burk ibland mycket välkommet! ;)

12 kommentarer:

  1. Hej!

    Först av allt vill jag ge ett stort tack för det långa och innehållsrika svaret!
    De där med pwo:s håller jag helt med dig. Det är bevisat att vissa ämnen som finns i innehållet av burken är direkt skadliga för kroppen. Problemet är att de syns först i ett senare skede av livet. Jag har hittills hållit mig till kaffe + banan före träning, funkar bra de också.
    Du har också helt rätt i att bodybuilding är en livsstil, nu börjar jag förstå varför man måste väga maten osv. OCH förlåt, jag trodde bodyfitness var för båda könerna!:) Varför tror du annars att det är så vanligt att bodybuilders använder hormoner och annat skit? Varje vecka blir någon fast för användning, inte bara "proffs" utan nuförtiden också Svenssons..
    Tyvärr är dagens trend utseende, ÄVEN PÅ GYMMET! Det märker man när folk är så upp pumpade fast den riktiga styrkan saknas, tragiskt. Det tar lite ner på min feeling som skulle vilja njuta av den "riktiga" träningen utan att hänga efter i utvecklingen. Jag har haft en tanke att börja tävla men jag är osäker om jag klarar mig utan att fastna för alla kosttillskott?

    Vad tycker du annars om Duramax Amino före/under träning? Egentligen vill jag skippa allt som har med kosttillskott att göra men som du skrev, sällan har man tillgång till ordentlig middag direkt efter gympasset. Egentligen är väl kosttillskott inte farliga, jag är mera rädd att halka in på de olagliga preparaten när "de lagliga" inte mera räcker. Det är ju detta som verkar vara lite trend i dagens läge. Och som du själv skrev så blev pwo:s lite mera som en drog..

    Tack för hjälpen och lycka till med träning!
    H. Hälsoläkaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ;) Vet att det är många som funderar på samma sak så lika bra att skriva ett ordentligt inlägg om det.

      "Varför tror du annars att det är så vanligt att bodybuilders använder hormoner och annat skit?"

      För att de vill nå ett resultat snabbt. De har inte tid att vänta månad efter månad, år efter år för att se betydande resultat. De vill ha dem så snabbt som möjligt och de vill bli så stora som möjligt. Vem vill nu inte få snabba resultat? men biverkningarna man kan få av att käka roids är inte värt det.

      Det som många ofta tror är att "om jag skulle käka roids" så skulle jag också se ut som Phil Heath. NOT! De här killarna tränar så förbannat hårt. Dag ut och dag in! Även fast de tar preparat så måste man lyfta på hatten för dem för vad de åstadkommer! Men det är deras eget val att lägga sin egen hälsa på att jusst få de där resultaten.

      Som du säger så är "strong the new skinny"! Det har aldrig varit mera poppis att vara vältränad/stor/stark/mm. Detta den stora orsaken till att många faller för olagliga preparat. De har inte tid att vänta på resultaten.. Men vad gör resultaten när du får biverkningar som:

      -högt blodtryck
      -förstorat hjärta
      -impotens
      -nedsatt immunforsvar osv

      Depression är ofta mycket vanligt vid avslutad kur!


      Jag har haft en tanke att börja tävla men jag är osäker om jag klarar mig utan att fastna för alla kosttillskott?

      Jag kan redan säga dig nu att du kommer att börja käka kostillskott ifall du sätter dig in i för att tävla inom fitness. Vitaminer, fiskolja, protein, kolhydrater, gainers, kreatin, aminosyror är kostillskott som jag nästan med säkerhet vet att du för eller senare kommer att ta. Dessa kostillskott är inte farligt! Så länge man inte överdoserar ex kreatin. Då det kan bli lite tungt för njurarna ;) MEN igen, du behöver inte kostillskott för tillväxt! Men det underlättar vardagen och gör att man kan vara så optimal i sin träning samt återhämtning som möjligt.

      Det är bara du själv som klarar av att hålla dig från olagliga preparat. Jag kan inte säga "ajjabajja!". Men steget från "vanligt" kostillskott till anabola är för mig iaf MYCKET stort. Jag har blivit erbjuden ett x antal gånger men svaret är enkelt: NEJ!.

      För att ge dig en push att börja tävla och satsa så kan jag säga dig att jag vet många athleter som vunnit tävlingar utan olagliga preparat! Fundera aldrig på vad han/hon kan ha tagit när du ser någon snäppet större person. Lägg energin och fokus på din egen träning!

      När du anmälar dig till för att få licens så väljer du om du kör i A eller B-klass. A-klass dopingtestas! I A-Klass hittar vi tävlings grenerna som Athletic fitness, body fitness, Classic bodybuilding. (rätta mig om jag minns fel?).

      Duramax Amino ser helt ok ut. Jag anser själv att BMR har lite för dyra produkter. Purple Wrath är ett riktigt bra kostillskott att tanka under träning! Innehåller bra mängd Bcaa, EAA och beta alanine. Beta alanine laddar carnosine som i sin tur motverkar mjölksyra.

      Lycka till!

      //Robbe



      Radera
  2. Bra inlägg Robbe :) Jag fått en liknande fråga, så jag tänker länka dej och ditt svar direkt ;)

    Men nu kör vi på bara, för.. om jag får konkurrens i body fitness klassen måst jag nog sats ännu mera nu ;p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ;)

      Haha, Ja vem vet vem som ställer sig bredvid ;)

      Radera
  3. Håller med Evelina, VÄLDIGT BRA inlägg!! :) Och jag kanske också kopierar det till bloggen ;)

    SvaraRadera
  4. Hej! Just nu är mitt mål att öka i muskelmassa, utöver vanlig mat så dricker jag proteinshakes och ska börja med aminosyror. Har du några andra tips på mat/kosttillskott som kan vara bra när man vill öka i muskelmassa?
    Till våren ska jag istället lägga fokus på att behålla muskelmassa och tappa fett, hur ska jag äta och träna då?
    Sen undrar jag, har läst någonstans att man inte ska köra mer än 3 konditionspass i veckan om man vill behålla muskelmassan, stämmer detta? Finns det någon sådan gräns eller beror det på hur man äter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena!

      Jag svarade i ett inlägg! Hoppas det var ok!

      //Robz

      Radera
  5. Väldigt infoгmativt och prіma här, haг surfat över hеla nätet känns ԁet ѕom!

    Men den som söker den hittar. Τаcκ för upрlysningen!


    Looκ at my page: kokosfett nyttigt

    SvaraRadera
  6. I do not even know how I finished up right here, however I thought this publish was once great.
    I do not know who you are but definitely you are going to a famous blogger if you aren't already. Cheers!

    Here is my web site - assholes

    SvaraRadera
  7. I am in fact happy to read this website posts which includes lots of helpful
    facts, thanks for providing such statistics.

    my homepage - latineurocom

    SvaraRadera
  8. It's wonderful that you are getting ideas from this post as well as from our discussion made at this time.

    My homepage ... http://bydy.pl/viagra-dosage-s156689.html

    SvaraRadera