måndag 15 april 2013

Let's make it official! - CBB debut


Så hur gick helgen?!!


Det har varit en sjuhelsikes bra helg! Allt gick enligt planerat från början till slut vill jag nog våga säga. Allt från färgningen, carbloadningen och vätsketömningen gick perfekt! Jag vill nästan våga säga att jag var en av dom torraste killarna på scen. Hur blev placeringen då? Femte plats i min tävlingsdebut! Vilket jag är jävligt nöjd med! Mitt mål var att komma till final! Det var åtta anmälda till min klass, eftersom en inte dök upp vid anmälningen så var det sju kvar. Detta resulterade i att vi endast körde en runda med. Det vill säga en final! Vi fick alla sju köra våra egna 60 sekunders program. Vilket var något av det roligaste och adrenalin kickande jag upplevt hittills!

Dagarna innan tävling:


På torsdagen började kolhydrats laddningen med 45g kolhydrater från potatis eller vitt ris till varje måltid. Då man varit i ketos diet under några veckor, dvs utan kolhydrater, så kände jag för varje timme som gick hur trycket och fyllnaden kom. Detta fortsattes på fredagen, men då togs också allt salt bort. Började också kasta in vätskedrivande med jämna mellanrum för att sedan sluta dricka helt klockan 20:00 på fredag kväll.

Matlådor fixade, vägda till minsta gram och numrerade. Man skall göra det så lätt som möjligt för sig! Eftersom nu med erfarenhet jag vet att man blir jävligt tankspridd under diet


Invägningen var klockan 19:00 på fredag. Jag visste att jag var tvungen att väga in under 84 kg för att få ställa mig på scen. Lite orolig var jag eftersom samma morgon vikten varit kring 83 kg (torr). Med lite planering och tips från coachen så sköt jag fram mitt näst sista mål till direkt efter invägningen och drack så lite så möjligt mellan 17:00 och 19:00 vilket resulterade i att jag vägde in mig på lite över 82kg. det var GO TIME!

Invägningen. Lite nervös var jag här när jag visste att jag kunde ligga nära gränsen!

Lördagen inleddes med pannkakor, sirap, smör, 1 dl kaffe och vätskedrivande. Minns ännu den ljuvliga smaken av pannkakorna och sirapen mot mina läppar!!! Gud så gott det var! Klockan 06:15 dök min syster camilla upp och vi satt på ett sista lager med färg. Det doftade ProTan i hela badrummet och jag började känna adrenalinet för att det snart var COMPETITION TIME!!!

Sista lager färg på. Klockan är ca 07:20 och jag börjar vara READY TO RUMBLE! Syns otroligt bra hur vätsketömningen fungerat bra över natten på den här bilden! Riktigt torr och hård! Nöjd!



Denna bild tagen kvällen innan tävling. Jämför med bilden där vi satt på sista lager färg och se skillnaden på torrheten!!! Big difference!

Då klockan började närma sig 08:40 tog vi taxi till platsen där tävlingen skulle hållas. Jag och Camilla gick backstage medan min familj, hejarklacken från Vasa("da big lifting homies from WSC" ;) ), flickvän och hennes syster satte sig i publiken. Att veta de fanns där för att supporta mig kändes otroligt bra kan jag säga!

Väl backstage bredde jag ut mitt liggunderlag, lade mig ner.. Taggad som tusan! Var jag nervös? Mjae faktist inte här. Jag tror att min Syster Camilla och supporters i publiken var nervösare än vad jag var vid det här laget. Camilla började fixa till sista färg på händer och fötter. Sedan ropades det 15 min till GO time och jag började sätta igång lite pump i kroppen. Camilla började på samma gång lägga på oljan. Nu var det nära!





Vi blev uppropade nr. vis och ut på scenen gick vi! Galet nice feeling! Att känna strålkastarna mot en och se ut över publiken. De vanliga posing rutinerna kördes igång och mitt huvud stannade till lite här. Allt gick så fort! Det man hade jobbat med under 13v skulle avgöras inom knappa 10 min. Jag minns inte ens om jag tänkte något på allt som jag hade planerat att tänka på under poseringarna (spänn, ben, mage, blås ut, sqeeza osv, vinkla osv). Men med tanke på den lilla tid jag satt ner på poserings övningarna så gick dem helt ok. Jag blev inte uppropad i första line-up med de fyra som domarna ville se lite närmare på, vilket var för mig en liten besvikelse. Men när jag idag kollade resultaten så var jag placerad fyra(4) efter den första rundan. Vilket känns otroligt bra!




Nu efteråt när jag kikat bilder så ser jag mycket att jobba med! Behöver luta mig framåt betydligt mera i ALLA poseringar. Domarna satt så pass mycket lägre än väntat och jag körde poseringerna nästan rakryggad. Vilket gav en ganska dålig vinkel från domarnas synfält då man hamnar att se ganska "rak" ut och bredden försvinner! Likaså den första rundan med "relax-sidepose" så är jag alldeles för rak,  roterar alldeles för lite på kroppen, pressar inte fram bröstet tillräckligt.


Min 60s poseringsrutin gick helt okej faktiskt!  Också där med tanke på att jag hade övat några kvällar veckan innan! LOL.. :D Lite för snabb var jag och blev att vänta en stund innan jag kunde slå in rygg posen, då jag hade den tajmad på en viss ljudboom i låten. Men galet kul var det!!! Jag resulterade i 28p för poseringsrundan, vilket var sjätte. Där tappade jag många poäng!!! Vill dra tillbaka en månad och öva, öva, öva och åter öva på den! Men, lärdomar och erfarenheter fick man!


Njuter av varje sekund på scenen!! Syns det kanske?!! ;) AMAZING FEELING!

Jag vill ännu avsluta med att tacka dig Camilla, för detta stöd och support du gav mig under de här dagarna. Du var med mig backstage, satte på oljan, höll färgen och ..ja... du var helt enkelt awesome!!! Tusen tack igen!!!

Jag och min otroliga syster backstage!
Ännu ett stort tack till min coach Ronnie "Rooonster" Niemi! Som för 7 månader började coacha mig! Att från 87 kg då upp till en respektabel massa på 101 kg för att sedan deffa ner sig till 83 kg och ställa sig på min första tävling inom denna tidsperiod är något helt OTROLIGT! Tusen tack! Nu blickar vi framåt och fortsätter detta otroliga teamwork vi haft! LETS START BUILDING SOME MUSCLE AGAIN!!!

Min coach, Ronnie Niemi!!! 
Avslutningsvis ett otroligt stort tack till min söta rara flickvän som gett ett så otroligt stöd under dessa 13 veckor. Hon har sett till att jag alltid följt kosten, nappat tag i mig ifall jag tänkt göra något "extra" utanför schemat ("en banan kan inte vara så farligt va?") ;). Vi har båda också haft samma morgonrutiner och hon har alltid kört morgonpass på samma gång som jag skall ut på morgon cardio. Hon har stått ut med mig dagar då jag varit extra trött och bitter. Tusen tack sötis!!! ;)


Me and my amazing cutie Heidi!

Ett bildregn från tävlingen kommer inom kort! Nu skall jag bara smälta in allt som hänt under helgen, skriva upp mina erfarenheter och allt jag behöver jobba med. Tar ut en veckas vila för att riktigt reparera efter denna diet. Sedan är det back to da gym!!! För här skall byggas massa igen!!!

SO LONG FITNESS BROTHERS AND SISTERS!!!







//Robz

7 kommentarer:

  1. Vilket otroligt jobb du gjort. Grattis!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Pia! Ja, det har minst sagt varit en otrolig resa! Det bästa är att jag njutit varje sekund av det hela! Första steget jag tog ut på scenen så kände jag att det är det här jag vill fortsätta göra! ;)

      //R

      Radera
  2. lite kvar ännu ti Ronnies storlek ;) va tänkt du ha fö matchvikt nästa säsong? // Basse

    SvaraRadera
    Svar
    1. o grattis föståss! ;)

      Radera
    2. TJena Basse!

      Ja Ronnie är en stor kille! Inte riktigt meningen att komma till hans storlek heller då vi tävlar i två helt olika klasser: CLassicB/bodybuilding! ;)

      "Matchvikten" kommer vara så att jag klarar viktgränsen såklart ;) Denna tävlingen var maxvikt för mig 84 då jag ännu hann tävla i junior! Nästa gång blir viktgränsen 86! Så att väga in sig kring 85 då så skulle vara nice!

      Tusen tack!

      //Robbe

      Radera
  3. Otrolig duktig har du varit. jag sko gärna ha hejja på dig oxå nere i H:forss men komm dit först 12:00. Det var min första fitness tävlings besök och mera skall det bli. Man blir så himla peppa att fortsätta med vad man gör. Hur klarar man av att torka ut sin kropp? Otrolig duktigt kämpa vatten är verkligen a och o för min del. bra kämpa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mikaela! Ja, alltid bra med supporters! ;)

      Visst blir man?!! Att se på fitnesstävlingar LIVE ger otroligt mycket boost till sin egen träning och utveckling! För att inte tala om att ställa sig på scenen själv! ;)

      Ja, det där med vätsketömningen var en klass i sig. Att sluta dricka 20:00 kvällen innan för att endast få i sig 1 dl kaffe nästa morgon, ta vätskedrivande(utan vatten), käka mat(utan vatten) och inte dricka något alls under tävlingsdagen var ganska tufft. Men man är så taggad och fokuserad på tävlingen så man tänker inte heller på det!

      //R

      Radera