onsdag 24 april 2013

Let's talk about asparagus (sparris!)

Det är inte ovanligt att se många inom fitness branschen eller andra hälsomedvetna människor sitta och äta sparris med sina måltider. Många går runt och undrar vad denna dyra grönsak är bra för?




Den som någon gång ätit sparris och sedan tagit en liten tur på WC:n efteråt vet att urinen kan lukta "konstigt". (Detta är beroende hur mycket och ofta du äter såklart!)

You know why?


För denna fantastiska grönsak binder otroligt mycket gifter och på så sätt avgiftar din kropp!

Inte nog med det så är sparris låg på kalorier och innehåller mycket mineraler(zink, mangan, selen, kalcium, koppar). Innehåller också mycket K-vitamin! Sparris är antiinflammatoriskt och innehåller mycket antioxidanter, som man håller sig ung som en bebis av.. ;) Bra för hjärtat, motverkar depression, motverkar högt blodtryck/åderbråck. Sägs också förebygga cancer! Listan kan göras längre!

Alla ni som någon gång handlat sparris vet att de också är lite svåra att förvara. I kylskåpet eller i rumstemperatur? Båda sätten vill göra sparrisen efter inhandling ganska kortlivad.

Frustrationen som uppstår när man storhandlar och en hel del sparris går förlorad efter en par dagar!

I've got the answer!!!


I helgen fick jag svaret på denna lösning! Inte från mindre än min käre mormor!!! Hon har också blivit inspirerad av min och mina systrars fitness livsstil och har på samma gång börjat ändra om sina egna matvanor. Vems annan 80-årige mormor köper protein bars?!

Detta är lösningen:



Skär av roten på de färska sparrisarna.


Blöt ett papper/servett och placera i botten på ett glas. Lägg dit sparrisen stående. Lägg dem sedan i kylskåpet!

Ungefär likadant som du hanterar rosor (jag kan lite om blomster också, haha!). Detta kommer iaf att göra att din sparris kommer att hålla betydligt längre! Min mormors sparris hade varit i en vecka, och såg finare ut än någonsin!

Train hard fitness ppl!!!

//R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar