lördag 25 maj 2013

Chilling out!

Galet bra helg på G nu! Först rekreationsdag från jobbet igår. Fyrhjulings offroad, djurpark, bad med spa! Idag blev det ett tidigt armpass och sedan tog vi vårt pick och pack och for ut till sommarstugan!

LIFE IS GOOD!





lördag 18 maj 2013

Helsinki!

Vilken vecka... Pustar ut!

Börjat på nya jobbet, tränat hårt, presenterat slutarbetet och sitter nu på morgontåget tillsammans med heidi, svärföräldrarna, heidis bror med flickvän på väg till Helsingfors. Där skall vi fira svärmor som fyller år. En aktiv dag är planerad med lunch, middag och sedan musikalen "kristina från duvemåla". Skall bli riktigt spännande! Imårn skall vi också hitta på något roligt!



tisdag 7 maj 2013

Bästa tiden på dagen att träna?

... är precis den tid du själv tycker! Så länge du tajmar din kost rätt kring det! 


Jag har själv experimenterat med allt från riktigt tidiga mornar, vi snackar 06:30 styrketräning, till efter lunch träningar och kvälls pass!

Själv anser jag att de pass jag utför då jag fått i mig tre eller fyra av dagens måltider innan träning får jag ut mest! Då man vid morgon ofta är ganska låg på vätska och annars katabol(nedbrytande), så går den första måltiden snarare direkt till återhämtning/reparering från nattens långa fasta istället för en "tankning" innan passet.

Då jag körde de tidiga morgonträningarna hade jag först väckning 05:00 där jag tankade en måltid: Mixad smoothie på banan, havregryn, whey, kvarg och bär. För att sedan igen ha klockan på 06:00 och tanka lite carbs, aminosyror och kreatin (alternativt pwo). Sedan vandra iväg till gymmet för att få slita i vikterna i ett helt tomt gym. Erfarenheten från dessa tidiga styrkepass var jusst det med vätskan! Törstig hela passet igenom. Det krävdes mycket vätska direkt vid uppvaknandet innan ett styrkepass direkt på morgon. 1liter minst.

Efter lunch pass, som jag för övrigt diggar mest men som inte alla gånger man har möjlighet till när vardagarna oftast är 8-16 jobb, är väl inget märkvärdigare med tajmningen än att mat 1,5-2 h innan träning, aminosyror på helt tom mage 30 min innan pass. **Om inte aminosyrorna tas på tom mage tar kroppen inte upp dem lika lätt och den önskvärda ökade proteinsyntesen går förlorad.**



*Thumbs up*! Jag, första tankningsdagen innan tävling. Glad kille med efterlängtad potatis på tallriken!!!


Middagspassen som jag nu i dagsläget alltid kör då jag har 8-16 jobb tajmas så att jag alltid direkt efter jobbet far till gymmet. Det vill säga, allt förbereds dagen innan. Alla kostillskott, matlådor, vitaminer och gymkläder packas färdigt. Jag sätter mig aldrig ner i soffan eller framför datorn efter jobbet! Jag vill hålla igång "tempot"! Bara kastar in tankningen 16:00 på jobbet, drar hem efter gymväskan och sedan direkt till gymmet. Detta är också fint med tanke på gymrushen som brukar arta sig där kring 17:00-18:00. Skönt att hinna före det!

Efter träning är det 50/50 protein/carb shake + kreatin och så fort som möjligt ordentlig mat! Det vill säga en fast måltid!



TRAIN HARD FITNESS PPL!



 //R






torsdag 2 maj 2013

Många roliga dagar!

Har inte haft tid att blogga nu när slutarbetet är på slutrakan och tränat hårt där emellan. Två festbjudningar har jag och Heidi ordnat hemma hos oss också! Alltid lika roligt att ställa till kalas!(Obs! när man för en gångs skull får käka tårta!!!)  Imorgon blir det ännu ett!

Morgonvikten ligger i dagsläget kring 89-90 så 7 kg upp sedan tävlingen är riktigt passligt. Inte för mycket och inte för litet! Det kunde ha gått upp jäkligt mycket mera med tanke på viktökningen på 10 kg under den första veckan! Kroppen lagrade otroligt med vätska då! Skönt att det stabiliserat sig nu iaf! Siktar på någon viktökning kring 0,2-0,3 / vecka! Skulle gärna väga kring 100 sträcket igen!



Idag blev det en 45 min powerwalk från morgon och efter lite slutarbets skrivning ett benpass med 100 fokus på framlår. Det var så galet skönt!!! Avslutade med 1 set 80 rep RP (rest-pause) på benpressen, fötterna placerade nära och lågt på plattan och tyngden på tårna hela tiden. Det avslutet räckte till så att det tog många minuter innan jag "came back to life" och kunde krypa/släpa mig till duschen. Men helskotta vad skönt!





Imorgon körs det baklår och vader!!!



"There is no need to have a plan B, because it distracts you from plan A"