tisdag 7 maj 2013

Bästa tiden på dagen att träna?

... är precis den tid du själv tycker! Så länge du tajmar din kost rätt kring det! 


Jag har själv experimenterat med allt från riktigt tidiga mornar, vi snackar 06:30 styrketräning, till efter lunch träningar och kvälls pass!

Själv anser jag att de pass jag utför då jag fått i mig tre eller fyra av dagens måltider innan träning får jag ut mest! Då man vid morgon ofta är ganska låg på vätska och annars katabol(nedbrytande), så går den första måltiden snarare direkt till återhämtning/reparering från nattens långa fasta istället för en "tankning" innan passet.

Då jag körde de tidiga morgonträningarna hade jag först väckning 05:00 där jag tankade en måltid: Mixad smoothie på banan, havregryn, whey, kvarg och bär. För att sedan igen ha klockan på 06:00 och tanka lite carbs, aminosyror och kreatin (alternativt pwo). Sedan vandra iväg till gymmet för att få slita i vikterna i ett helt tomt gym. Erfarenheten från dessa tidiga styrkepass var jusst det med vätskan! Törstig hela passet igenom. Det krävdes mycket vätska direkt vid uppvaknandet innan ett styrkepass direkt på morgon. 1liter minst.

Efter lunch pass, som jag för övrigt diggar mest men som inte alla gånger man har möjlighet till när vardagarna oftast är 8-16 jobb, är väl inget märkvärdigare med tajmningen än att mat 1,5-2 h innan träning, aminosyror på helt tom mage 30 min innan pass. **Om inte aminosyrorna tas på tom mage tar kroppen inte upp dem lika lätt och den önskvärda ökade proteinsyntesen går förlorad.**



*Thumbs up*! Jag, första tankningsdagen innan tävling. Glad kille med efterlängtad potatis på tallriken!!!


Middagspassen som jag nu i dagsläget alltid kör då jag har 8-16 jobb tajmas så att jag alltid direkt efter jobbet far till gymmet. Det vill säga, allt förbereds dagen innan. Alla kostillskott, matlådor, vitaminer och gymkläder packas färdigt. Jag sätter mig aldrig ner i soffan eller framför datorn efter jobbet! Jag vill hålla igång "tempot"! Bara kastar in tankningen 16:00 på jobbet, drar hem efter gymväskan och sedan direkt till gymmet. Detta är också fint med tanke på gymrushen som brukar arta sig där kring 17:00-18:00. Skönt att hinna före det!

Efter träning är det 50/50 protein/carb shake + kreatin och så fort som möjligt ordentlig mat! Det vill säga en fast måltid!



TRAIN HARD FITNESS PPL!



 //R






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar