onsdag 26 juni 2013

Tävlingsdieten!


Börjar vara dags att snacka om dieten nu så här 2 månader efter tävling ;) Många som frågat hur jag kunde gå ner från 101kg till en invägning på 82,8 kg (tömd och torr), under dessa 13 veckor.

För mig var en vikt under 84kg ett måste. Då detta var vad jag högst fick väga vid invägningen. Att 13 veckor innan tävling stiga på vågen och se 100 kg var då lite oroväckande. Men visst, var mycket vätskelagrad på grund av högt kcal/carbs och kreatin tankning. Detta gjorde att när dieten drog igång, så tappade jag nästan 5 kg direkt.

Kvällen innan tävling. Kolhydrastankad och torr! Kör några sista poseringsträningar innan läggdags! Feelisen på topp!

Det första som ändrades i min träningsrutin var morgoncardio VARJE morgon. I 13 veckors tid gick jag precis varje morgon 45-60 min cardio. Cardion bestod för det mesta av power walk på fullt lutande band eller var det varmare och fint väder så körde jag 60 min powerwalk utomhus. Detta var steg 1 i dieten.

Om vi pratar om kosten så kan vi snacka om olika faser. Fas 1 var att börja med 1 dag med inge kolhydrater alls följt av en dag med kolhydrater, tankandes utspritt jämt över hela dagen. Fettet hölls alltid högt! Mycket omega 3, olivolja, macadamian olja samt fett från nötter. För min del bestod alltid en måltid av 200-220g kött i form av kyckling/tonfisk/kalkon/Alaska Pollock. Fas 2 ändras med att köra 2 dagar no carb följt av en dag carb day. När fas 3 inleddes med 3 dagar no carb följt av 1 dag carb fick jag också Go från coachen att sätta in mera cardio. Vi började med att öka 5 min mera cardio per dag tills jag var upp i 60 min morgon och 60 min kväll. Fas 4 var surprise surprise 4 dagar no carb följt av 1 dag carb. Under fas 1-4 kördes alltid ett cheatmeal på lördagskvällen. Det var nästan det man såg fram emot varje vecka! Planeringen för vad man skulle äta vid nästa cheatmeal var något man gjorde redan när man vaknade på söndagsmorgonen! När det var 4 veckor kvar för tävlingen togs cheatmealen bort och jag gick in i ketos. Det vill säga no carbs 7 dagar i veckan. Fettet mycket högt! Nu var träningsvolymen totalt 60 min cardio på morgon, styrketräning mitt på dagen och 60 min cardio på kvällen. Nu hände det grejer. Blev tajtare och tajtare för varje dag som gick. Planen var att börja gå nära 81-82 kg innan kolhydrats tankningen inleddes då man lagrar på sig några kg efter det och för att klara invägningen ville man vara på säkra sidan.


Kolhydratstankningen gjordes 3 dagar innan tävling. Till varje måltid åt jag ca 200g potatis. Jag var i himmelen då det började! Herregud som jag hade längtat efter ris och potatis!! Mycket riktigt så ökade jag 2-3 kg under kolhydratstankningen. Tur var att jag inte var tyngre än 81 kg och kunde väga in mig på 83. Under den här sista veckan gjorde jag heller ingen cardio och sista styrkepasset på onsdag (tävling lördag).


Det bästa med dieten var att jag faktiskt sällan gick hungrig. Jag hade mina 7-8 mål per dag med en, två eller tre stora kycklingfileer. Starkt kryddade med en saftigt god sallad och lite nötter! Jag led verkligen inte över det för gott var det(eller gjorde jag det iaf, I'm a king chef!)! Men som det är med allt, det man inte får, vill man ha! Så så klart var man lite sugen på kolhydrater ibland. Främst riktig potatis, kanske lite pommes frites, eller en stor gröt skål på morgonen. Men då jag hade mina carb days och cheat målet att se fram emot. Då var det enkelt att klara sig. Då ketos dieten drog igång med no carbs och inge cheat meal var det ändå så pass nära tävling att fokuset var på 250% och inte ens tanken på att ta något utöver kosten fanns i huvudet!

Till er alla som dietar inför tävling eller annars skall uppnå sommarformen. Stick to the PLAN! Cause the pizza will taste better after then!!!
















TRAIN HARD!

//R

torsdag 6 juni 2013

Let's talk about diet...

"Vi har glass till efterrätt!, Vah? kan du inte ta?, varför då?.. Men en apelsin då? Kanske ett äpple? En smörgås med lite ost?..dricker du inte?!!  Inte det heller...!?!..

Det är inte alla gånger lätt att dieta. Verkligen inte. Disciplinen man måste ha dag ut och dag in för att hålla sig till schemat. Du förbereder din mat för att alltid kunna äta på de rätta tidpunkterna. Inte nog med att man är tvungen att motstå frestelser från det egna kylskåpet eller affären, utan man skall gång på gång vara tvungen att upprepat förklara varför man inte kan äta och göra vissa saker.

Känner ni igen er?

 Under en 16,14 eller hur många veckors diet man nu har så kommer man att vid ett eller flera tillfällen hamna på en familjemiddag, kalas, eller liknande. Där bjuds det på middag med efterrätter av alla de slag.Vid dessa tillfällen är det allt för ofta dags att förbereda sig på en förklaring varför man tar fram sin egna gjorde matlåda och varför man måste tacka nej till efterrätten. Det är heller inte alla gånger en förklaring går hem. Det är oftast den äldre generation som har mycket svårt för det här med att tacka nej till skålen med potatis som skickas fram till en. Men jag måste också medge att jag förstår dem. Basvaror som funnits i deras mål enda sedan barnsben och något man alltid skulle äta av, och mycket! Att sedan en av "dagens ungdomar" tackar nej till något som kontras med "DÅ JAG VA UNG ÅT JAG NOG PÄÄRONA(potatis)" tyckte jag bara var roligt. Men för många kan detta orsaka en liten osäkerhet, kan ta på ens självförtroende och ännu värre rubba ens disciplin och falla för trycket att vara "normal" och platsa in som alla andra vid matbordet.

Bilden till vänster före mitt enorma mål efter tävlingen. Bilden till höger min otroligt svällda, gravida mage efteråt! Inte smart att tömma pizzorna och glassmaskinen på rax när man varit på lowcarb/nocarb diet i 13 veckor :D



Vart vill jag då komma med detta inlägg?

Jo, det kommer alltid finnas personer som inte kommer förstå detta med fitness/dieta/träna/bygga muskler/osv. Personer som klagar och tjatar om varför man gör si och varför man gör så. Om ni gör ert val att satsa på fitness eller annars satsar på att dieta/bygga, gör det då helhjärtat. Lägg upp ett mål och en plan för att nå dit. Bry er inte om "the naysayers" som kommer att försöka rubba er sikt. Du gör det för dig själv och ingen annan. Personer, som inte förstod dig tidigare, kommer att förstå dig senare när de ser dina resultat och märker att du faktiskt satsar allt.


TRAIN HARD FITNESS PPL!