torsdag 6 juni 2013

Let's talk about diet...

"Vi har glass till efterrätt!, Vah? kan du inte ta?, varför då?.. Men en apelsin då? Kanske ett äpple? En smörgås med lite ost?..dricker du inte?!!  Inte det heller...!?!..

Det är inte alla gånger lätt att dieta. Verkligen inte. Disciplinen man måste ha dag ut och dag in för att hålla sig till schemat. Du förbereder din mat för att alltid kunna äta på de rätta tidpunkterna. Inte nog med att man är tvungen att motstå frestelser från det egna kylskåpet eller affären, utan man skall gång på gång vara tvungen att upprepat förklara varför man inte kan äta och göra vissa saker.

Känner ni igen er?

 Under en 16,14 eller hur många veckors diet man nu har så kommer man att vid ett eller flera tillfällen hamna på en familjemiddag, kalas, eller liknande. Där bjuds det på middag med efterrätter av alla de slag.Vid dessa tillfällen är det allt för ofta dags att förbereda sig på en förklaring varför man tar fram sin egna gjorde matlåda och varför man måste tacka nej till efterrätten. Det är heller inte alla gånger en förklaring går hem. Det är oftast den äldre generation som har mycket svårt för det här med att tacka nej till skålen med potatis som skickas fram till en. Men jag måste också medge att jag förstår dem. Basvaror som funnits i deras mål enda sedan barnsben och något man alltid skulle äta av, och mycket! Att sedan en av "dagens ungdomar" tackar nej till något som kontras med "DÅ JAG VA UNG ÅT JAG NOG PÄÄRONA(potatis)" tyckte jag bara var roligt. Men för många kan detta orsaka en liten osäkerhet, kan ta på ens självförtroende och ännu värre rubba ens disciplin och falla för trycket att vara "normal" och platsa in som alla andra vid matbordet.

Bilden till vänster före mitt enorma mål efter tävlingen. Bilden till höger min otroligt svällda, gravida mage efteråt! Inte smart att tömma pizzorna och glassmaskinen på rax när man varit på lowcarb/nocarb diet i 13 veckor :D



Vart vill jag då komma med detta inlägg?

Jo, det kommer alltid finnas personer som inte kommer förstå detta med fitness/dieta/träna/bygga muskler/osv. Personer som klagar och tjatar om varför man gör si och varför man gör så. Om ni gör ert val att satsa på fitness eller annars satsar på att dieta/bygga, gör det då helhjärtat. Lägg upp ett mål och en plan för att nå dit. Bry er inte om "the naysayers" som kommer att försöka rubba er sikt. Du gör det för dig själv och ingen annan. Personer, som inte förstod dig tidigare, kommer att förstå dig senare när de ser dina resultat och märker att du faktiskt satsar allt.


TRAIN HARD FITNESS PPL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar