onsdag 26 juni 2013

Tävlingsdieten!


Börjar vara dags att snacka om dieten nu så här 2 månader efter tävling ;) Många som frågat hur jag kunde gå ner från 101kg till en invägning på 82,8 kg (tömd och torr), under dessa 13 veckor.

För mig var en vikt under 84kg ett måste. Då detta var vad jag högst fick väga vid invägningen. Att 13 veckor innan tävling stiga på vågen och se 100 kg var då lite oroväckande. Men visst, var mycket vätskelagrad på grund av högt kcal/carbs och kreatin tankning. Detta gjorde att när dieten drog igång, så tappade jag nästan 5 kg direkt.

Kvällen innan tävling. Kolhydrastankad och torr! Kör några sista poseringsträningar innan läggdags! Feelisen på topp!

Det första som ändrades i min träningsrutin var morgoncardio VARJE morgon. I 13 veckors tid gick jag precis varje morgon 45-60 min cardio. Cardion bestod för det mesta av power walk på fullt lutande band eller var det varmare och fint väder så körde jag 60 min powerwalk utomhus. Detta var steg 1 i dieten.

Om vi pratar om kosten så kan vi snacka om olika faser. Fas 1 var att börja med 1 dag med inge kolhydrater alls följt av en dag med kolhydrater, tankandes utspritt jämt över hela dagen. Fettet hölls alltid högt! Mycket omega 3, olivolja, macadamian olja samt fett från nötter. För min del bestod alltid en måltid av 200-220g kött i form av kyckling/tonfisk/kalkon/Alaska Pollock. Fas 2 ändras med att köra 2 dagar no carb följt av en dag carb day. När fas 3 inleddes med 3 dagar no carb följt av 1 dag carb fick jag också Go från coachen att sätta in mera cardio. Vi började med att öka 5 min mera cardio per dag tills jag var upp i 60 min morgon och 60 min kväll. Fas 4 var surprise surprise 4 dagar no carb följt av 1 dag carb. Under fas 1-4 kördes alltid ett cheatmeal på lördagskvällen. Det var nästan det man såg fram emot varje vecka! Planeringen för vad man skulle äta vid nästa cheatmeal var något man gjorde redan när man vaknade på söndagsmorgonen! När det var 4 veckor kvar för tävlingen togs cheatmealen bort och jag gick in i ketos. Det vill säga no carbs 7 dagar i veckan. Fettet mycket högt! Nu var träningsvolymen totalt 60 min cardio på morgon, styrketräning mitt på dagen och 60 min cardio på kvällen. Nu hände det grejer. Blev tajtare och tajtare för varje dag som gick. Planen var att börja gå nära 81-82 kg innan kolhydrats tankningen inleddes då man lagrar på sig några kg efter det och för att klara invägningen ville man vara på säkra sidan.


Kolhydratstankningen gjordes 3 dagar innan tävling. Till varje måltid åt jag ca 200g potatis. Jag var i himmelen då det började! Herregud som jag hade längtat efter ris och potatis!! Mycket riktigt så ökade jag 2-3 kg under kolhydratstankningen. Tur var att jag inte var tyngre än 81 kg och kunde väga in mig på 83. Under den här sista veckan gjorde jag heller ingen cardio och sista styrkepasset på onsdag (tävling lördag).


Det bästa med dieten var att jag faktiskt sällan gick hungrig. Jag hade mina 7-8 mål per dag med en, två eller tre stora kycklingfileer. Starkt kryddade med en saftigt god sallad och lite nötter! Jag led verkligen inte över det för gott var det(eller gjorde jag det iaf, I'm a king chef!)! Men som det är med allt, det man inte får, vill man ha! Så så klart var man lite sugen på kolhydrater ibland. Främst riktig potatis, kanske lite pommes frites, eller en stor gröt skål på morgonen. Men då jag hade mina carb days och cheat målet att se fram emot. Då var det enkelt att klara sig. Då ketos dieten drog igång med no carbs och inge cheat meal var det ändå så pass nära tävling att fokuset var på 250% och inte ens tanken på att ta något utöver kosten fanns i huvudet!

Till er alla som dietar inför tävling eller annars skall uppnå sommarformen. Stick to the PLAN! Cause the pizza will taste better after then!!!
















TRAIN HARD!

//R

6 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Bra jobbat =) lite nyfiken bara, blir inte ketos lite typ som lchf isf?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tess!

      LCHF är som namnet säger, low carb, high fat. En som kör diet kallad LCHF borde inte, enligt mitt tycke, utesluta kolhydraterna helt och det är inte meningen heller ".._Low carb.._high fat". För att komma in i en riktigt ketos, dvs där kroppen börjar lägga om och kunna använda mera fett som energikälla krävs att kolhydraterna ligger så nära 0 gränsen som möjligt. Så tja, i stort sätt kan man väl säga att LCHF är relativt nära en ketos diet. Det är iaf vad LCHF dieten i grund och botten skall gå ut på. Att komma in i en ketos! Om jag förstår det rätt! ;)

      //Trainerrobbe

      Radera
  2. Får man fråga vem din tränare är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anonym!

      Min tränare heter Ronnie Niemi! Riktigt bra kille!

      //Trainerrobbe

      Radera
  3. Hi!Jordnötssmör som fett funkar inte va?För mkt carbs antar jag..Vad äter du för fett? Jätte bra skrivet,tack!Mvh Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena anonym! Jusst under den dieten käkade jag jordnötssmöret för fettet. Du hittar dock bättre fettkällor än jordnötter. Ex para och macadamian nötter är riktigt bra! I dagsläget satsar jag mycket fett från fisk: fiskolja osv (omega).

      Radera