onsdag 29 januari 2014

Sponsored by...

It's official!





Gå in på länken: Betterbodies athlete team för att kolla in våra och alla andras profiler! 

"Go hard or go home!"




torsdag 16 januari 2014

"Är du beredd att ta risken?..."

Har ni sett denna film om kosttillskott?

Jag såg den för några dagar sedan. Som vanligt blev direkt nyfiken på deras forskning. Vilka produkter har de testat? Slumpmässiga val? Hur många elitidrottare förutom de tre som var med i filmen har intervjuats? Osv osv. Frågor som behövde svar.. Hittade till slut det jag sökte efter!



Började googla och kolla runt på olika forum och kom snabbt in på näringslära.se. De har gjort en bra feedback på forskningen som gjorts angående filmen.

Jacob Gudiol skriver: 

  • "Urvalet i den här studien var ett medvetet urval. Det innebär att de som utförde studien på livsmedelsverket var inte ute efter att få reda på hur stor procent av kosttillskott som kan tänkas innehålla riskabla ämnen. De verkar istället ha varit ute efter att få en så hög siffra som möjligt för att sen köra i en PR-kampanj. Så här står det i metoden till studien:


Efter att ha sammanställt sidornas utbud av växtbaserade kosttillskott, produkter avsedda för viktminskning eller prestationshöjande effekt valdes 50 produkter ut för beställning. Urvalet gjordes utifrån innehåll av potentiellt olämpliga ingredienser eller hälsopåståenden som företagen presenterade på de olika webbplatserna.
Jag har fetmarkerat det som är intressant. För det första har man alltså valt växtbaserade kosttillskott. Det innebär alltså att man medvetet valt bort alla andra kosttillskott. Så redan nu vet vi att de siffror vi får se i riksidrottsförbundes video inte gäller alla kosttillskott. Det här får vi dock inte veta i videoklippet där RF valt att endast skriva kosttillskott."

  • Hälsofarliga växter? -vad är dosen?

I klippet nämner man också 30 hälsofarliga växterna eller växtextrakten från denna kategori. Alla dessa 30 stod på innehållsförteckningen. Flera av dessa kan man ju fråga sig om de är värda att nämna utan att nämna dos. Till exempel hittar du följande ”hälsofarliga” växter i tillskotten de testade:
Alfalfa, Aloe Vera, Bönor (ja, vanliga bönor), Chili (vanlig chili här med), Dill (jodå, vanlig dill), Fänkål, Grönt te, Guarana, Gurkmeja, Ingefära, Kaffebönor, Kanel, Linfrö, Nejlika, Persilja, Pumpa, Timjan
Där var givetvis flera andra växter som du troligen inte vill stoppa i dig hur som helst och utan doseringen så vet vi inte heller om sakerna här ovanför är farligt eller inte. Dosen gör giftet helt enkelt. Men vissa av de där 30 kosttillskotten har ”åkt dit” för att de innehöll kanel samt ingefära. Vissa för att de innehållit guarana och koffein. Och ett tillskott för att det innehåll linfröolja, endast linfröolja.
Gå in och läs hela inlägget här: -> Näringslära

Själv stoppar jag inte i mig något som jag inte har läst forskningar och studier på. Ingen vits att stoppa i sig något bara för att tro att det har effekt. Jag vill veta HUR och VAD det gör! Doseringar, risker, biverkningar osv osv... Tro inte heller direkt på den första länken du googlar fram. Läs olika källor så får du fort en bra och bred uppfattning om ämnet du vill veta mer om. Stoppa inte i er onödigt shaffs som påstår att ni blir som Jay Cutler över en natt.

Keep it to the basics:

  • NR 1. Och kommer alltid att vara NR 1.. Baskosten skall FÖRST vara under kontroll!. Du gör ingenting med en proteinshake här och en proteinshake där om du inte resten av dagen kör bra (vanlig) kost! 
  • Vitaminer, omega 3
  • Protein
  • Carbs, Malto/ vitargo
  • Aminosyror, BCAA/EAA
And always stick to the PLAN!

//R

söndag 12 januari 2014

"Throwback sunday"

Fitnessfestivalen, Göteborg!

Fick känna sig lite kändis när folk ville komma och ta bilder med oss, "fitnesstriplets"!
Camilla vinner BODY's omslagsmodells tävling. Arnold Classic, där Saras guld medalj kammades hem!

Lånade bilderna av min syster Sara! ;) Tack


//R

lördag 11 januari 2014

Fitness event!

Ni missar väl inte Norvalla fitness event nästa lördag, 18.01.2014?! Grymma föreläsare som Mårten Nylen och såklart mina två bikinfitness brudar till syrror--> Camilla och Sara på plats!



Ni hittar mig vid Betterbodies kläderna och Fitnesstukkus kostillskott! Kommer vara på plats under hela evenemanget och snacka kosttillskott/träningsplagg så att käkarna går sönder! Såklart gäller också betterbodies januari kampanj där!




DON'T YOU DARE MISS IT!!!

Mera info om Fitness eventet hittar du här: Fitness event





måndag 6 januari 2014

Axlar and triceps

Shoulders and triceps idag på schemat!:

Axlar:

Rotatorcuff warmup 5 set

Axelpress maskin (hammerstrenght) 2x10-12
                                                       1x6-8
                                                       1x3 platå drop

Smith maskin, bakom nacke             3x12-15
Stående hantellyft                              2x10-12
                                                          1x6-8
Butterfly i cablecross                        4x10-12
En arms cablelyft åt sidan                 3x10-12
Sittande framlutad Hlyft åt sidan        2x10-12
Stående rodd i CC, smalt grepp        3x15

Triceps:
Smalbänk                                         2x10-12
                                                         1x6-8
Omvänd pushdown                           2x10-12
Pushdown                                         3x8-10


//R

Do or do not, there is no try!





//R




söndag 5 januari 2014

Söndag and legday

Invigde söndagen med ett tungt benpass. Blev riktigt godkända stats i både hacksquat och SLDL (stiff legged deadlifts).

Dagens träning:

Hacksquat:  1x10-12 (180kg x12)
                   1x6-8 + forced (200kg x 6 + 4 forced)

SLDL:         2x10-12 (120kgx12)
                   2x6-8 (150kgx 7-8)

Benspark:    1x10-12
                    3x8-10

Liggande bencurl: 3x8-12

4set 25 rep walking lounges

Sedan var det en liten buse till hund som smakade lite på min post meal medans jag pratade i telefon! Hon behövde nog lite kyckling och ris hon med! Så den bjöd jag på ;)


"I know I did wrong, but you still love me, right?"


//R

torsdag 2 januari 2014

Nyårslöftet!

Ett nytt år med nya möjligheter! Känns riktigt bra! Hoppas ni alla är lika taggade för det nya året som jag! Jag har funderat mycket på bloggen fast jag inte skrivit på länge. Men nu skall det här bli ändring! Skolan är nämligen klar! JAJJAMENSAN! Nybliven byggnadsingenjör Robert Back! *PUSTAR UT*! Har en jäkligt tuff månad bakom mig nu, med ett fulltids jobb, träning och skolarbeten som "förgyllt" kvällsfritiden. Det blev faktiskt dubbelt upp med examen. Min kära sambo Heidi blev nämligen klar Ekonomie magister, så vi har firat båda två på samma gång!

Känns jätte bra att få skriva ut att jag är klar! Detta betyder att någon timme av kvällarna, efter träningen såklart, kommer att gå till bloggen! Jag kommer att uppdatera mycket om min egen träning och kost, sådant jag hört att många är intresserade om, men också mycket fakta om allt som ligger nära till träning då jag läst något intressant på något forum eller ny forskning.

Såklart också lite vardagliga saker kommer jag också att blogga om. Exempelvis så har jag nu klart min sponsor för 2014 och på samma gång teamet jag kommer tävla för! Blev en av de bättre måste jag erkänna!!! Riktigt taggad att ha dem som backar upp mig under detta år! TAGGAD! Men mera om det senare!

Så galet mycket bra grejer som hänt under 2013 så jag måste nog göra en summering i ett annat inlägg. Punkt för punkt! Man kan gott säga att jag har haft ett jädrans flyt!!






TRAIN HARD!

//R