måndag 24 mars 2014

Update och offseason shape!

Sitter hemma och har nyligen ätit mitt postmeal. Mätt och belåten med andra ord! Idag var det rygg på schemat. Mycket supersets och dropsets idag.

1. Smalt greppad latsdrag
Superset
Brett greppad latsdrag 3x10-15 + några assist

2. Skivstångsrodd (Maskin)
Superset
Pulldowns i cable 2x10-15

3. Hantel pullovers 2x12-15

4. Wide grip row
Superset
Smal grip row (impulse) 2x10+

5. Sittande kabelrodd med rep, drag mot halsen 3x15-20

6. Sittande kabelrodd, V-grepp 2x 3 platås drop set

Blev visst en del volym idag. Var riktigt on fire och kändes som om jag kunde ha kört några övningar till men ryggen var finito! Det räckte bra!

Var också och övade lite posering med bikinibruden Camilla. Vi övade dock inte samma poses ;) Hon körde sina kvartsvändningar medan jag pustade, frustade och svettades med mina double biceps front/back, latspread, sidechest osv osv. Försöker att posera lite varje dag. Ofta ny pumpad efter gymmet när jag kommer hem. Men det är mest bara korta poser där jag bara försöker känna efter känslan. Borde börja lägga in mera långa 2-3 minuters hållningar för att klara av att hålla emot för att inte börja skaka osv.




Mjuk och go på 104,5kg. Känns riktigt bra iaf. Benen har fått sig lite massa men inte i närheten så som jag visualiserar dem i framtiden ;) Vader, jaa, dessa vader. MERA KÖTT ;)

Syrran är i riktigt bra form nu redan. Tre veckor kvar för henne tills tävling i bikinifitness på Fitnessclassic 2014. Kommer bli galet bra det här!!!


TRAIN HARD PEOPLE!

//R

söndag 16 mars 2014

Vi fick vinter... igen!

Då är det väl lika bra att ta vara på det härliga vintervädret och packa in fem människor och fyra hundar i en volvo och dra ut till skogs för lite vandring!

Riktigt härligt vinter väder det var idag!





Ni missar väl inte att spara in 25% på utvalda artiklar från betterbodies. Älskar bältet! 



TRAIN HARD!

//R

lördag 8 mars 2014

Bälte, use or not to use?!

Går in för ett set tunga marklyft!185 ligger på stången. Nu jäklar skall här komma rekord. Spänner fast bältet, drar åt det tight! Taggar till, andas greppar stången och...!!

*Knack knack*

 En kille knackar på min axel, "Hej, varför använder du bältet? Det är onödigt , du har för svaga magmuskler/ryggmuskler om inte du orkar lyfta det utan..!"

AND HERE WE GO AGAIN!

Tänkte en gång för alla förklarar varför man använder bältet, så jag inte behöver vara med om liknande situationer igen. Kort och gott så fungerar bältet i princip som en vägg där du kan spänna/trycka dina magmuskler mot, för att på så sätt skapa ett "inre tryck" som kommer att hjälpa till att stabilisera din bål.


Betterbodies har nu 25% off på ett riktigt grymt bra basic gymbelt.

Hur och när?

Bältet skall ligga bekvämt runt bålen, midjan. Bältet får inte vara för löst, då får dina abs inte den "vägg" den behöver för att skapa trycket. Det får absolut inte heller vara för tight. Då kommer du inte få dina abs fullt kontraherade och det kommer bara ge motsatt effekt, dvs en ännu svagare bål under lyftet.

Nu till den eviga frågan, när? Jag kör alltid bälte vid tunga bas övningar. Speciellt på workout settet. Många anser att det tar bort en viktig del av träningen för bålen,. Visst det gör det till en viss del, men bålen kommer att få helt tillräcklig träning av alla de resterande 70% av övningar du kör utan. Ex. stående bicepscurls, stående militärpressar (där jag ofta också använder bältet för att inte överböja bålen), sittande pressar osv. Ja alla övningar där du behöver stabilisera bålen för att kunna utföra övningen helt enkelt

Bodybuilders och många andra ser man ofta gå med bälten mest hela tiden. Detta i syfte av att avbelasta bålen så mycket som möjligt för att inte skapa en bred midja, som i sin tur tar bort V-formen. Att gå runt med bältet under ett helt träningspass anser jag dock inte nödvändigt. Om inte det är för syfte att stöda upp någon skada!

Weightlifting bältet är det jag alltid använder. Perfekt bredd som inte ger några "skärsår" i sidorna som många bredare, tjocka läderbältet ger.

At last! Använd bältet vid tunga lyft, och i lyft som du känner att du överböjer eller där du behöver lite stabilitet. Var absolut inte rädd att någon skall tro att du är mesig bara för att du lägger på bältet. 


To all the ladies out there: Grattis på kvinnodagen! 

ROCK ON!


torsdag 6 mars 2014

"Jag har inte varit sjuk på länge..." and *BOOM*!

Jag hann bara tänka detta förra veckan, att jag inte varit sjuk på jätte länge. Så kom torsdagen då jag mätte in mig på 38 graders feber. Fredagen föll likaså i den stilen. På tisdag var jag tillbaka på jobb. Kunde inte sitta inne ännu en hel dag. GOTTA DO SOMETHING! Var och tog crp då också och hade lite förhöjt (28, skall vara under 10).



I dagsläget har jag bara lite stegring när jag kommer hem från jobbet. Så det börjar äntligen repa sig! Fasen så taggad jag är att börja slita i vikterna igen! Men det får allt vänta till måndag. Vikterna får  ha några vilodagar från mig tills dess!

Jag har också ganska så klart spikat en ny coach som skall preppa mig till nästa tävling. Men då inget är undertecknat ännu så lämnar vi det hemligt. Kommer att bli en BIG BOOST hur som helst!

Fick också en utnämning i en tidning här om dagen. Från och med den 1.1.2014 är Robert Back byggnadsingenjör på Contria Oy. GÖTT!!!



Over and out!

//R