lördag 8 mars 2014

Bälte, use or not to use?!

Går in för ett set tunga marklyft!185 ligger på stången. Nu jäklar skall här komma rekord. Spänner fast bältet, drar åt det tight! Taggar till, andas greppar stången och...!!

*Knack knack*

 En kille knackar på min axel, "Hej, varför använder du bältet? Det är onödigt , du har för svaga magmuskler/ryggmuskler om inte du orkar lyfta det utan..!"

AND HERE WE GO AGAIN!

Tänkte en gång för alla förklarar varför man använder bältet, så jag inte behöver vara med om liknande situationer igen. Kort och gott så fungerar bältet i princip som en vägg där du kan spänna/trycka dina magmuskler mot, för att på så sätt skapa ett "inre tryck" som kommer att hjälpa till att stabilisera din bål.


Betterbodies har nu 25% off på ett riktigt grymt bra basic gymbelt.

Hur och när?

Bältet skall ligga bekvämt runt bålen, midjan. Bältet får inte vara för löst, då får dina abs inte den "vägg" den behöver för att skapa trycket. Det får absolut inte heller vara för tight. Då kommer du inte få dina abs fullt kontraherade och det kommer bara ge motsatt effekt, dvs en ännu svagare bål under lyftet.

Nu till den eviga frågan, när? Jag kör alltid bälte vid tunga bas övningar. Speciellt på workout settet. Många anser att det tar bort en viktig del av träningen för bålen,. Visst det gör det till en viss del, men bålen kommer att få helt tillräcklig träning av alla de resterande 70% av övningar du kör utan. Ex. stående bicepscurls, stående militärpressar (där jag ofta också använder bältet för att inte överböja bålen), sittande pressar osv. Ja alla övningar där du behöver stabilisera bålen för att kunna utföra övningen helt enkelt

Bodybuilders och många andra ser man ofta gå med bälten mest hela tiden. Detta i syfte av att avbelasta bålen så mycket som möjligt för att inte skapa en bred midja, som i sin tur tar bort V-formen. Att gå runt med bältet under ett helt träningspass anser jag dock inte nödvändigt. Om inte det är för syfte att stöda upp någon skada!

Weightlifting bältet är det jag alltid använder. Perfekt bredd som inte ger några "skärsår" i sidorna som många bredare, tjocka läderbältet ger.

At last! Använd bältet vid tunga lyft, och i lyft som du känner att du överböjer eller där du behöver lite stabilitet. Var absolut inte rädd att någon skall tro att du är mesig bara för att du lägger på bältet. 


To all the ladies out there: Grattis på kvinnodagen! 

ROCK ON!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar